Hirdetés

A magyarországi vágányhálózat rossz állapota mellett az egyre komolyabb méreteket öltő munkaerőhiány is kemény kihívás elé állítja a MÁV-ot. 4500 álláshely betöltetlen, őszre lehet hogy nem lesz, aki vonatot vezessen. Hiány van váltó- és jegykezelő szakemberekből is.

A Népszava cikke szerint a Volánnal együtt 57 ezer munkavállalót foglalkoztató két állami közlekedési társaságnál 4500 pozíció nincs betöltve. A legnagyobb hiány mozdonyvezetőkből, jegykezelőkből és kocsivizsgálókból van. Ezekben a munkakörökben a Népszava szerint olyan kevés az ember, hogy a jelenlegi menetrendet is csak folyamatos túlórázással képes tartani a társaság.

Mindezzel pedig van egy komoly probléma: szeptember végére a mozdonyvezetők, váltókezelők és jegyvizsgálók többsége is kimeríti nem csupán az éves munkaidőkeretét, hanem az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződésében meghatározott maximum háromszáz órás túlóra keretet is. Ezután pedig a munkáltatónak semmilyen jogi lehetősége nem marad majd arra, hogy további rendkívüli munkavégzést rendeljen el.

Kiskapu persze van. A Népszavának Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke azt mondta, hogy „egyéni közmegállapodásokkal, extra díjazás fejében további száz órával növelhető a túlórakeret, de ez már teljes egészében a munkavállaló döntése. Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor sem kényszerítheti rá. Nem véletlenül szabtak korlátot a túlórázásnak a törvényalkotók”.

Meleg szerint „ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat, vagy éppen a jegyeket. Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a lassú jelek miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit”.

vasúti felsővezetékek forrás: Népszava

A vasút lezüllesztése

Ráadásul a régi vasutasok az utolsó jól képzett szakemberek: azóta bezárták a tanműhelyeket, szétszéledtek a képzőhelyek tanárai. A hiányzó munkaerő pótlása miatt egyre lejjebb viszik a felvételi követelményeket, egyre kevesebbet követelnek a vizsgákon. Így fordulhat elő, hogy a tehervagon mellett állt meg a személyvonat, utasokkal együtt zárnak le egy kocsit vagy éppen olyan hirtelen áll meg a vonat az állomáson, hogy az összes bőrönd az utasok nyakába esik. A figyelmetlenségek, a folyamatos késések, a nem működő klíma és sok egyéb kényelmetlenség korbácsolta harag azután az utasokkal közvetlenül érintkező jegyvizsgálókon, pénztárosokon csapódik le.

Az utazó közönség is egyre frusztráltabb. Tettlegességig még nem fajultak a viták, de tagadhatatlanul egyre vasútellenesebb a közhangulat – vélekedik Meleg János, a VSZ elnöke.

A szakemberhiány nem új keletű jelenség a MÁV-csoportnál. A mozdonyvezetők beosztását már évekkel ezelőtt is nagy kínkeservvel lehetett csak összeállítani. Már nyolc évvel ezelőtt is vonatokon, hangosbeszélőn toborzott munkaerőt a vasúttársaság, már akkor is több telephelyre kerestek a mozdonyvezetők mellett felsővezeték-szerelőket, pályamunkásokat, jegyvizsgálókat, forgalmistákat, kocsirendezőket. Korábban arra is volt példa, hogy mozdonyvezető híján nem tudtak elindítani elővárosi járatokat- írta a Népszava.


 

Az idei nyári főszezonban is sokan szenvedtek a túlzott turizmustól Olaszországban: nemcsak a helyiek, hanem azok is, akiknek másokkal együtt kellett tolongani azért, hogy láthassák Velence, Firenze, Róma vagy Milánó nevezetességeit. Ilyenkor zsúfoltak az autópályák és a mellékutak is. Az olaszok a nyugat-európai modellt követve nem leépítik a vasutat, mint Magyarország, hanem átgondoltan, az idegenforgalom érdekeit figyelembe véve átalakítják. A számítások szerint ugyanis minden egy euró vonatjegyre fordított összeg mellé a turisták további 1,5 eurót elköltenek ott, ahol leszállnak a szerelvényről. Részletek: Olasz vonatreneszánsz

Nyitókép: Tehervonat kisiklott kocsijai Biatorbágy és Herceghalom között, ahol összeütközött két tehervonat 2022. július 10-én hajnalban. Forrás: MÁV-START

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás