A rovat kizárólagos támogatója

A szigorodó szabályozás miatt egy olyan háború közeleg, amivel csak nyerhet az emberiség. Az elektromos hajtás hívei csapnak majd össze azokkal az autógyártókkal, amelyek a hidrogénhajtásban látják a jövőt. Az egyik oldal árammal, míg a másik oldal hidrogénnel hajtaná meg az elektromotort. A tét hatalmas, a győztes technológiát támogató gyártók és országok akár évtizedekre is vezető szerephez juthatnak. Egyelőre az elektromos autóknak áll a zászló, de az ivóvízkészletek rohamos csökkenése megfordíthatja a küzdelem menetét.

Az autógyártók körül szép lassan elfogy a levegő, a Volkswagen-botrány ugyanis lépésre kényszerítette az európai döntéshozókat, akik az utóbbi hetekben komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy a sokat és sokak által kritizált laboratóriumi tesztkörülmények helyett a jövőben a valós életben mérjék a járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását. Az iparág lobbi ereje most is dominált, így az új eljárások (WLTP, RDE) bevezetésére csak 2017-től kerül sor és az elvárt határértékek területén is jelentős engedményeket sikerült kiharcolni. Ugyanakkor Brüsszel jelzése világos, vége a trükközésnek. Ez pedig rákényszerítheti az autógyártókat arra, hogy flottaszinten egyre nagyobb hangsúlyt fektessenek az alternatív hajtástechnológiák alkalmazására. A hibrid hajtás készen van, működik és használja is mindenki, de legyünk reálisak: a rendszerek tisztán elektromos üzemmódban csupán 20-30 kilométer megtételét teszik lehetővé, így csak ideig-óráig jelenthetnek megoldást az autógyártók számára.

Mit jelent mindez?

Ha arról van szó, hogy egy gyártónak döntenie kell, hogy (a közép- és hosszú távon jelentősen szigorodó előírásoknak megfeleljen) milyen technológia fejlesztésére költsön milliárdokat, akkor jelenleg a következő érdemi megoldás közül választhat: vagy a tisztán elektromos hajtás vagy pedig a hidrogénhajtás mellé áll, illetve mindkét területre áldoz. A döntésnek hatalmas tétje van, azok a gyártók, amelyek a győztes megoldás mellett teszik le a voksukat, vagyis az a hajtástechnológia mellett, amely tömegesen terjed el a hétköznapi járművekben, évtizedekre meghatározó szerephez juthatnak az autóiparban.

 

Elektromos hajtás
 
Az elektromos autók legújabb változataiban újratölthető lítium-ion akkumulátorok tárolják az elektromos energiát. A rendszer lényege, hogy a működés során a villanymotor mozgási energiává alakítja az akkumulátorból felvett elektromos energiát. Az akkumulátor ráadásul lehetővé teszi, hogy fékezéskor visszapótlódjon az elhasznált energia egy része, ezzel is növelve a megtehető hatótávot. Az akkumulátorok az elektromos hálózatra csatlakoztatva tölthetők.
 
 
 
A töltési idő 20-30 perctől akár másfél napig is terjedhet, attól függően, hogy mekkora akkumulátort milyen teljesítménnyel töltünk fel. A jelenleg forgalomban levő elektromos járművek hatótávolsága 150-440 kilométerig terjed. Az autópályán a nagyobb sebesség miatt, illetve a hideg/meleg hónapokban ez a táv viszont lecsökken 110-350 kilométerre.
 
Hidrogénhajtás
 
A hidrogén hajtású autók is lényegében elektromos autók, hiszen ezeket is elektromotor hajtja meg, viszont abban térnek el a ma kapható társaiktól, hogy az elektromos energiát nem magukkal viszik a Li-ion, Li-polimer, NiMH akkumulátoraikban, hanem a fedélzeten állítják elő. Ehhez nagy nyomású (700 bar/350 bar) és rendkívül hideg (-260/-230 fok) hidrogént visznek magukkal, aminek az elégetésekor keletkező szabad elektronokat terelik a villanymotor(ok) felé, és az(ok) hajtják a kocsit. Közben tiszta víz keletkezik, amit egy nyíláson át a szabadba vezetnek. A gyári adatok szerint ezek a járművek 350-600 kilométer megtételére is képesek egyetlen töltéssel.

 
 
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás