A szigorodó szabályozás miatt egy olyan háború közeleg, amivel csak nyerhet az emberiség. Az elektromos hajtás hívei csapnak majd össze azokkal az autógyártókkal, amelyek a hidrogénhajtásban látják a jövőt. Az egyik oldal árammal, míg a másik oldal hidrogénnel hajtaná meg az elektromotort. A tét hatalmas, a győztes technológiát támogató gyártók és országok akár évtizedekre is vezető szerephez juthatnak. Egyelőre az elektromos autóknak áll a zászló, de az ivóvízkészletek rohamos csökkenése megfordíthatja a küzdelem menetét.
Az autógyártók körül szép lassan elfogy a levegő, a Volkswagen-botrány ugyanis lépésre kényszerítette az európai döntéshozókat, akik az utóbbi hetekben komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy a sokat és sokak által kritizált laboratóriumi tesztkörülmények helyett a jövőben a valós életben mérjék a járművek károsanyag-kibocsátását és fogyasztását. Az iparág lobbi ereje most is dominált, így az új eljárások (WLTP, RDE) bevezetésére csak 2017-től kerül sor és az elvárt határértékek területén is jelentős engedményeket sikerült kiharcolni. Ugyanakkor Brüsszel jelzése világos, vége a trükközésnek. Ez pedig rákényszerítheti az autógyártókat arra, hogy flottaszinten egyre nagyobb hangsúlyt fektessenek az alternatív hajtástechnológiák alkalmazására. A hibrid hajtás készen van, működik és használja is mindenki, de legyünk reálisak: a rendszerek tisztán elektromos üzemmódban csupán 20-30 kilométer megtételét teszik lehetővé, így csak ideig-óráig jelenthetnek megoldást az autógyártók számára.
Mit jelent mindez?
Ha arról van szó, hogy egy gyártónak döntenie kell, hogy (a közép- és hosszú távon jelentősen szigorodó előírásoknak megfeleljen) milyen technológia fejlesztésére költsön milliárdokat, akkor jelenleg a következő érdemi megoldás közül választhat: vagy a tisztán elektromos hajtás vagy pedig a hidrogénhajtás mellé áll, illetve mindkét területre áldoz. A döntésnek hatalmas tétje van, azok a gyártók, amelyek a győztes megoldás mellett teszik le a voksukat, vagyis az a hajtástechnológia mellett, amely tömegesen terjed el a hétköznapi járművekben, évtizedekre meghatározó szerephez juthatnak az autóiparban.