Nem a környezettudatosság a fontos, hanem a környezetvédelmi szabályok, melynek betartására az embereket rá kell szorítani. A sofőr nélküli autók mindent megváltoztatnak. 10 évünk van erre felkészülni – véli a greenfo podcastjának vendége: Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport szakértője, közlekedési témafelelőse, akinek címbeli mondata a magánvéleménye.
Az informatikusból lett környezetvédő a közösségi közlekedés, és a kerékpározás nagy támogatója, a kezdetektől elhibázott beruházásnak tartotta a 4-es metrót. Podcastunkban a Sarkadi Péterrel folytatott beszélgetés fókuszában a közlekedéspolitika áll.
Vargha Márton 2010–es nyugdíjba menetele óta a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Egyesület szerződéses munkatársaként dolgozik a közlekedés okozta környezetszennyezés csökkentéséért, valamint a városi útdíj elterjedéséért. Korábban az ITS szakértő, alkalmazott matematikus dolgozott programozóként, infokommunikációs újságíróként, köztisztviselőként és kommunikációs szakértőként.
Első munkahelye a Semmelweis Orvostudományi Egyetem (SOTE) Számítástechnikai Csoportja volt, ahol öt évig főleg orvosi kutatások statisztikai támogatásával foglalkozott. Ezután az Államigazgatási Számítógépes Szolgálatnál (ÁSZSZ) dolgozott, ahol szintén statisztikai munkákat végzett. ÁSZSZ-es munkatársaival az akkori időkben divatos magánvállalkozást – ún. polgárjogi társaságot (pjt-t) – is alakított számítógépes talajinformációs rendszer létrehozására. Később évekig a SOTE II. sz. Gyermekklinikáján a leukémiás gyermekek országos adatbázisát gondozta.
1986-2002 között számítógépes, illetve távközlési szakújságíró, szerkesztő, időnként főszerkesztő (Számítástechnika Computerworld, Telecomputer, Heti Chip stb.) volt. A magyarországi informatika és távközlés rendszerváltás előtti és utáni alakulásáról, fejlődéséről rendszeresen jelentek meg cikkei, írásai.
2002-től mint az Oktatási Minisztérium munkatársa zárta le az Egységes Tanulmányi Rendszer (ETR) projektet. 2004-2006 között az Informatikai és Hírközlési Minisztériumban (IHM) stratégiai kérdésekkel foglalkozott. 1992-ben fővárosi önkormányzati képviselőként találkozott a DBR – Dél-Buda-Rákospalota, újabban négyes – metró tervével. Már akkor próbálta megértetni mindenkivel, hogy egy szükségtelen blöff, nem érdemes megépíteni, de a politikai korrupció erősebb volt. Mint írja: „ energiával, energiatermelési kérdésekkel azért foglalkozom, amit Lovelock “The Vanishing Face of Gaia – A Final Warning” című könyvében olvashatni a klímakatasztrófa és az üvegházhatású gázok kibocsátása közötti összefüggésről. Magyarország újragyarmatosítása, ha szükségtelen új atomreaktorok megépítése fejében a mindenkori magyar kormány elzálogosítja Magyarországot az Orosz Köztársaságnál. Az atomerőműépítés erőltetése ugyanarról a tőről fakad, mint a DBR metróé.”
A beszélgetés témái még:
– nincsen ingyenebéd, nem jó az ingyenes tömegközlekedés.
– európai co2 kvótarendszer kiskapuja, olcsó és adómentesen környezetszennyező repülés,
– a kamionos útdíj rendszer kialakításának furcsaságai
– biciklisáv: kommunikáció vagy/és politikai kiállás?
– kritikus tömeg és a közösségi közlekedés
Fotók: Sarkadi Péter greenfo.hu
A 2020 április 22-én, a Föld Napján indult podcastunk adásait meghallgathatja Soundcloud oldalunkon, elérheti az anchor megosztón keresztül több alkalmazásban (breaker; google podcast; overcast; pocket cast; RadioPublic; ezekben fel is iratkozhat ránk)
Podcastunk RSS-csatornája itt található.