A rovat kizárólagos támogatója

Vicces, hogy a levegőszennyezés csökkentésére tett választási program, vagy levegőminőségért tett lépések gyorsítása helyett a Fidesz főpolgármester-jelöltje engem talált meg az új mumus szerepével, olyan állításokat adva a számba több százezer budapesti autójának ki- meg betiltásáról, amiket nem is mondtam – írta Ámon Ada.

” A Klímaügynökség új vezetője, Karácsony Gergely régi barátja azt mondta egy interjúban, hogy azon dolgozik, hogy a 10 évnél idősebb autókat kitiltsák a városból.
Jelenleg 440 ezer 10 évnél régebbi budapesti autó jár a főváros utcáin a Belügyminisztérium adatai szerint. Ez az összes budapesti autó 61 százaléka. Ennyit tiltana ki bizonyos kerületekből a Klímaügynökség új vezetője, Ámon Ada, aki egyébként korábbi MSZP-s árnyékminiszter. Mindez természetesen régi balos tempóban, az érintettek megkérdezése nélkül történne. Ez őrület!” – mondta a Fidesz főpolgármester jelöltje, Szentkirályi Alexandra ma reggeli videójában.

Szentkirályi Alexandra kaszál

A vegyvédelmi ruhában a napokban szánalmasan fűkaszáló fideszes “dísznő-politikus” csúsztatásaira reagált Ámon Ada, a Budapesti Klímaügynökség ügyvezetője:  

„Ma Magyarországon évente 8-12 ezer ember hal meg idő előtt a légszennyezés miatt. A szennyezett levegő miatt nem csak a várható élettartam csökken, de az egészségben élt évek száma is. Az egészségi állapotunkat meghatározó tényezők közül 8. helyen van a légszennyezettség, ami különösen a gyermekeket, a krónikus légzési és szív-és érrendszeri betegségekben szenvedőket, várandós nőket veszélyezteti.

A felméréseink szerint ezt jól tudják a budapestiek, hiszen ki szeretne egészségtelen levegőt szívni?

Vicces, hogy a levegőszennyezés csökkentésére tett választási program, vagy levegőminőségért tett lépések gyorsítása helyett a Fidesz főpolgármester-jelöltje engem talált meg az új mumus szerepével, olyan állításokat adva a számba több százezer budapesti autójának ki- meg betiltásáról, amiket nem mondtam.

Nemrég az Euronews és a Radiocafé podcastjében beszélgettünk városi klíma- és környezetvédelemről, az ezekben elhangzottakat értelmezhették félre. A beszélgetésekben érintettük a sikeres EU-s pályázatainkat, energiahatékonyságot, napelemeket, zöldterületeket, szigetelést, vízgazdálkodást, hőhullámokat, esőzéseket és a közlekedést is. Vállalom, amit elmondtam, de ezek közt nem volt olyan, mint amiből Szentkirályi Alexandra nyomán propagandakampányt gyártanak. Említettem a műsorokban, hogy külföldi jó példák alapján dolgozunk egy olyan rendszeren is, ami segíti a városi áruszállító járművek szabályos parkolását, ezzel a szennyezés csökkentését.

Azt is elmondtam, hogy a környezetvédelmi előírásokat be kell tartani. 
Felháborító, nem?

Beszéltünk róla, hogy fontos lenne, ha nem szennyező autók járnának az utakon, komfortos, tiszta, pontos közösségi közlekedésünk legyen meg persze biztonságos bringautak, kényelmes átszállási lehetőségek és okos szolgáltatások. Tényleg beszéltem arról, hogy más városokban már vannak alacsony kibocsátású, autómentes zónák, és mi is tervezünk ilyeneket. A tervezés egyelőre csak gondolkodási szinten van, de már ilyenkor őszintén beszélni kell arról, hogy az autók zaj- és légszennyezését csökkentsük, akár – a vonzó alternatívák biztosítása mellett – védett zónákkal, fizetős behajtással, amikkel Londonban például nagy eredményeket tudtak így elérni.

Az emberek bevonásának részeként szerveztünk két éve közösségi gyűlést a közlekedési eredetű légszennyezés csökkentéséről. Ezen a budapestiek közül reprezentatívan behívott résztvevők javasoltak behajtási díjakat és környezetvédelmi osztály szerinti további szabályozásokat, de egyelőre ezeket csak vizsgálja a város. Azt Tarlós István volt helyettese is tudhatja, hogy egy hivatali főosztálynak és fővárosi cégnek nincs ebben döntési jogköre, mi szakmai döntéselőkészítést végezhetünk, ahogy azt is, hogy jelenleg a szmogriadó rendeleteit tudja a főváros szabályozni.

A légszennyezés csökkentésére egyébként rengeteg megoldás létezik, és ezeknek csak egyike, hogy kiemelt környezetvédelmi zónákat hozzon létre egy város a történelmi negyedeiben, a sűrűn lakott övezetekben élők védelmében. Itt ülök a Városházán, aminek környékét amúgy az V. kerület fideszes vezetése zárta el helyesen az átmenő autóforgalom elől.

Szerintem a mi dolgunk az, hogy megoldásokat találjunk a városainkat élhetetlenné tevő kihívásokra, és a légszennyezés ilyen. Konkrétan betegek lesznek tőle az emberek. A politikusok dolga az lenne, hogy ha nem tesznek érte, legalább ne akadályozzák az egészségért végzett szakmai munkát.

A főváros által most létrehozott Budapesti Klímaügynökség, a fideszes sugalmazások ellenére, nem embereket fog kirángatni az autóikból, hanem olyan támogatásokat dolgoz ki a budapestieknek, amikkel olcsóbb lesz a lakásuk, a házuk felújítása, kifűtése, ha ezt (energia)hatékony módon csinálják, ezzel is csökkentve a károsanyag-kibocsátásokat, mert a legnagyobb (levegő)szennyező jelenleg a fővárosi épületállomány – ahogy ezt a podcastban is elmondtam.

Szentkirályi Alexandra volt főpolgármester-helyettesként tudhatja talán a legjobban, hogy ők szavazták meg az autós közlekedés összes utazásban meglévő 35%-os arányának 20%-ra csökkentését célzó Balázs Mór Tervet, amit frissítve, de a mostani városvezetés is használ. Ahogy Tarlós István választási programja is megígérte a levegőminőség javítását. Egy klasszikus idézve: „De sikerült?” – az biztos, hogy nagy lemaradást hagytak ránk, amit be kell hoznunk. Nem mellesleg azóta létrehoztunk azt a főosztályt, ami dedikáltan a város környezeti jellemzőinek, lehetőségének javításán fáradozik.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás