Hirdetés

Közel 300 elektromosautó-töltő pontot nyit jövő májusig Magyarországon az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft., mely a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) támogatásával dolgozik azon, hogy e-töltés szempontjából átjárhatóvá váljon az ország.

A társaság négy nagy csomagban kívánja telepíteni a berendezéseket. A megyei jogú városokban ötven töltőhely létesül, ezek mindegyike 22 kilowattos lesz. A következő negyven, hasonló töltőt turisztikai helyszínek kapják: a Balaton és a Fertő tó térsége, illetve Tokaj. További negyven töltőt helyez el az e-Mobi kormányhivatalok közelében, főként megyei és járási hivatalok mellett.

Végül az autópályák mentén húsz, 50 kilowattos berendezést helyeznek üzembe. Az említett háromszáz töltőpont úgy áll majd rendelkezésre, hogy egy berendezésen több csatlakozó is lehet.

A töltők gyártására kiírt közbeszerzési pályázat már lezárult, az 50 kW-os egységeket az Elektromotive Hungária Kft. és a francia DBT konzorciuma gyártja, a 20 kW-osokat pedig a T-Systems Europe.

Rengeteg e-autó töltőre lenne szükség
Iparági elemzők szerint
az elektromos autók 2035-re elérhetik a kritikus tömeget az európai járműflottában, de a kritikus elem e fejlődésben az akkutöltők terjedése. Gyorstöltőkre lenne szükség, de alig van belőlük a világban, a többségük Kínában található.

Az e-Mobi sikeresen lebonyolította azt a pályázatot is, amelyben hetvenöt önkormányzat kap töltőnként másfél millió forintos támogatást, összesen 273 töltőpont kialakításához. Mivel jelenleg százhetven nyilvános töltőpont van az országban, ezek száma a fentiekkel megközelíti majd az ötszázat. 
Az MVM Partner töltőállomásainak száma már megközelíti a százat, a társaság szerdán Kecskeméten adott át egy villámtöltőt, amely valamennyi elektromos autótípust képes kiszolgálni – olvasható a Világgazdaságban, melyet az MTI szemlézett.

Jön az üzemanyag-célú elektromos áram

Jön az üzemanyag-célú elektromos áram

A Nemzetgazdasági Minisztériumban az év végéig elkészül az elektromobilitást szabályozó átfogó törvény tervezete, amely tartalmazza majd azt is, hogy amint áthalad az áram az e-töltőponton, jogi értelemben villamosenergia-termékből üzemanyagtermékké változik. Kell az államnak a jövedéki adó.

Néhány helyen már most is kérnek pénzt az elektromos autók töltéséért, de ott az eladók kiskaput használnak: becsomagolják az áram árát a parkolási díjba. Kiskapu az is, amikor az otthoni töltés árát az egyetemes szolgáltatási tarifával fizetteti meg a szolgáltató. Ezek egyelőre megengedhetők, de később nem lesz rájuk mód.  Az NGM-ben készülő törvény életbeléptetésével Magyarország az uniós direktíváknak tesz eleget. Definiálja például a szükséges fogalmakat, meghatározza az állami, illetve önkormányzati jogköröket és kötelezettségeket.

A direktíva fő elvárása az, hogy átlátható és átjárható, összehasonlítható legyen az idő-, illetve a mennyiségalapú töltés elszámolása. Arra azonban nem tér ki, hogy az elektromos autók áramának értékesítését hogyan kell fizetős, kereskedelmi szolgáltatássá tenni.

Később, ha tömegesen kezdenek terjedni az elektromos járművek, akkor persze a készülő jogszabályok arra is lehetőséget nyújtanak majd, hogy a benzin- és gázolaj-fogyasztás csökkenésével kieső jövedéki adót az autó-áramból pótolja az állam, de ez még a legoptimistább becslések szerint is több mint egy évtized múlva válhat problémává itthon.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás