Jövő évtől tilos lesz Franciaországban termékeket “szén-dioxid-semlegesként” hirdetni anélkül, hogy ezt bizonyítani tudná a gyártója. Jól menő szlogen a klímavédelem, viszont a cégek a környezetvédelmi protokolljukat nem tudják sok esetben igazolni.
A francia kormány a klíma- és rugalmassági törvény részeként rendeletet tett közzé a szén-dioxid-kompenzációval kapcsolatos közlési szabályokról – írja az RFI francia hírportál. Eszerint a jövő évtől tilos lesz a termékeket “szén-dioxid-semlegesként” reklámozni anélkül, hogy az állítást dokumentálva alátámasztanák. Ez vonatkozik majd az interneten, a televízióban és a plakátokon megjelenő hirdetésekre is.
A vállalatoknak tájékoztatást kell adniuk a termékekhez vagy szolgáltatásokhoz kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátásukról, a kezdeti gyártástól a termék eltávolításáig vagy újrahasznosítással történő átalakításáig.
Ezt a dokumentumot – amelyet a vállalat vagy a szolgáltatás weboldalán QR-kóddal közzétesznek – egyértelmű stratégiának kell kísérnie az üvegházhatású gázok kibocsátásának elkerülésére, illetve ennek hiányában csökkentésére vagy kompenzálására.
A rendelet célja, hogy “elősegítse az átláthatóságot, és megakadályozza a “zöldremosás” hatását” – írta a kormány a januári nyilvános konzultációról szóló jelentésében. A kezdeményezést azonban azért kezdték ki egyes civil szervezetek, mert ennél is nagyobb szigort várnának a kérdésben a kormánytól.
“Egy weboldalra vezető QR-kód elhelyezése nem elegendő. A kompenzációs intézkedésekre kifejezetten utalni kell ugyanazon a reklámon, és meg kell említeni, hogy minden termék üvegházhatású gázkibocsátást okoz.” – írta az egyik szervezet.