Hirdetés
Forrás: rtl.hu

A dánok lestrapált mozdonyaival a 40 évesnél is öregebb magyar és szovjet gépeket nyugdíjazhatják. Mindeközben az Orbán Mészáros családi vállalkozások sok-sok milliárdot kaszálnak a vasútfejlesztésen.

Dániából bérel az 1980-as évek első feléből származó dízelmozdonyokat a MÁV – írja a RegionalBahn szakportál a vasúttársaság közleménye nyomán.

Cikkükből kiderül, hogy a dán vasútnál az utóbbi években feleslegessé váltak ezek a dízel-villamos mozdonyok, mert a Fehmarn-szoros alatti alagút megépültével, valamint a koppenhágai elővárosi vonalak villamosításával már nincs szükség nagy teljesítményű dízelmozdonyra az országban.

A dán vasút 1981 és 1985 között összesen 37 példányt állított szolgálatba a Henschel, az ABB és a Scandia konzorciuma által gyártott mozdonyokból, amelyek engedélyezett legnagyobb sebessége 175 km/óra. Az elmúlt években a feleslegessé váló példányok a Nordic Re-Finance AB nevű lízingcéghez kerültek.

Mint a RegionalBahn írja, a MÁV-START igen rosszul áll dízelmozdonyokkal, több mint fél évszázados gépeket kell pótolni, miközben sok hazai vasútvonalon még szóba sem került a villamosítás. Dániában találták meg a hazai pályáknak és üzemeltetési körülményeknek megfelelő mozdonyokat, amelyek a portál szerint már heteken belül megjelenhetnek a magyar síneken, gyors engedélyeztetésüket pedig az is segítette, hogy a hazai hatóságot meggyőzték arról, hogy a legendás Nohab-mozdonyokkal állnak rokonságban a dán járművek, bár szinte mindenben különböznek azoktól.

A MÁV-START és a MÁV Rail Tours Kft. 15 dán mozdonyt bérel. Az első kettő a Balaton északi partján jelenhet meg először, ahol a régi magyar gyártású Csörgőket (M41) válthatják ki. Dunántúli vonalakon és a budapesti elővárosi közlekedésben is megjelenhetnek, és Desiro motorvonatokat is kiválthatnak, amelyek így más vonalakra kerülhetnek – írják. Mint arról az RTL Híradóban beszámoltak, Lázár János használt dízel motorvonatok beszerzésére is felszólította a MÁV-ot.

Miközben lerohad a magyar vasút, Orbánék e téren is kaszálnak

Egy év alatt másfélszeresére növelte a forgalmát, és több mint kétszeresére a nyereségét Mészáros Lőrinc vasútépítéssel foglalkozó cége, a V-Híd. 50 milliárd forint tiszta profitot vehetett ki tavaly Orbán Viktor Mészáros Lőrinc a legnagyobb vasútépítő cégéből. Egyszer majd érkeznek új járművek a magyar vasútra is.

A vállalkozás többek között olyan állami projekteken dolgozik, mint a Budapest-Belgrád-vasútvonal, vagy a Szeged-Szabadka-vonal építése. A V-Híd tavaly 168 milliárd forintos árbevételből 56,7 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el. Ha levonjuk az adófizetési kötelezettséget, az jön ki, még mindig marad Mészárosnak 50,9 milliárd forint nyereség. A cég elmúlt hat éves eredményeit így mutatta be a telex:

Forrás: Céges beszámoló Adatok letöltése A készítéshez használt program: Datawrapper

Mészáros Lőrinc másik vasútépítő cége, az R-Kord tavaly 43 milliárd forintos forgalommal 8,5 milliárd forint adózott eredményt ért el. Az R-Kord egyik megbízása kapcsán egyébként hűtlen kezelés miatt nyomoz a BRFK, mivel felmerült, hogy még 2021-ben egy félkész munkát vett át tőlük és fizetett ki nekik az állam.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás