Másodjára is elbukta a környezetvédelmi engedélyét a Déli körvasút, megcsúszhat a több száz milliárdos projekt. A világ egyik legdrágább 370 milliárdos EU támogatású vasútfejlesztését is természetesen Orbán Viktor Mészáros Lőrinc vasúti érdekeltségei végzik.
A Fővárosi Törvényszék hatályon kívül helyezte a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét, miután a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK Egyesület), a Védegylet, Kreitler-Sas Máté LMP-s önkormányzati képviselő és Újbuda önkormányzata jogi úton megtámadta azt, valamint a perhez csatlakozott a Főváros és Ferencváros önkormányzata is. A bíróság 2022. februárban már egyszer elkaszálta a beruházás engedélyét. A testület most kimondta, hogy az új környezetvédelmi engedély sem felel meg a jogszabályoknak a zaj és az egészségügyi hatások tekintetében. A POPÉK harcának története >>>
Most ugyanez a történet zajlott le másodjára a POPÉK-kal, a törvényszék megint megsemmisítette az engedélyt. A perre menő egyesület az ítéletről beszámoló posztjában azt írta, „a hat semmisségi pont közül most csak kettőt fogadott be a bíró (zaj és egészségi hatások, amelyet a beruházó egyáltalán nem vizsgált), így könnyen lehet, hogy az ügy folytatódik magasabb ítélethozatali szinten.” A mai hírrel kapcsolatos részletek a POPÉK írásában >>>
Az LMP – Magyarország Zöld Pártja és Kreitler-Sas Máté a kezdetektől fogva, már az első perben is kiállt a helyi lakosság és a civilek mellett. A közös küzdelem eredménye a mai győzelem. A döntés szerint nem kezdődhet el a kivitelezés, ami ezer fa kivágásával járna és Újbuda szívén keresztülvezetve növelné a teherforgalmat.
Vitézy Dávid a bírósági ítéletet kommentálva mindössze technikai és eljárási hibákról beszélt és vasútellenesnek bélyegezte a tiltakozókat. Szeretnénk felhívni a volt közlekedési államtitkár figyelmét, hogy a hatályos környezetvédelmi jogszabályok megkövetelése nem vasútellenesség. Az LMP támogatja a Déli Körvasút fejlesztését, de a Budafoki út és a Tétényi út közti szakaszon a Hamzsabégi sétányt megkímélve vágánybővítés nélkül. A teherforgalom helyett a személyforgalmat kell növelni ezen a szakaszon. A zajos tehervasúti forgalmat Budapestet elkerülve, a V0 vasútvonalon kellene vezetni, amit a kormány 2013 óta ígérget, de még a tervezése sem történt meg.
Vitézy Dávid bölcsebben tenné, ha hallgatna, ugyanis az ő felelőssége, hogy már másodszorra sem sikerült megfelelő színvonalú terveket készíteni. A folyamat során szóba sem állt a civilekkel, semmilyen kompromisszumkészséget nem mutatott. Ezek után aljas húzás „vasútellenes civilekre” hárítani azt, hogy Magyarország eleshet uniós forrásoktól. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor Vitézy Dávidot és a kormányt terheli a felelősség – írta ma az LMP sajtóközleményében.
A Déli körvasút kialakítása a Budapesti Fejlesztési Központ Agglomerációs Vasúti Stratégiájának fő, városon belüli eleme. A beruházás ami újabb vágányokkal és új vasúti megállókkal segítené a főváros déli részén keresztül a keleti és nyugati agglomerációs települések egymással és a központtal való közlekedési kapcsolatát. Az építkezésnek a szerződés szerint 2023. és 2027. között kellene történnie, minden jel szerint ez fog most csúszni a projekt számára kedvezőtlen bírósági ítélet miatt. Az I. ütem kivitelezési összege 370 milliárd forint (uniós támogatás). A kivitelezés legfontosabb elemeit Mészáros Lőrinc vasúti érdekeltségei végzik majd 337 milliárd forintos áron. További információk a Telexen.