Tarlós István főpolgármester kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés következő ülésén, hogy budapesti szintű ügydöntő népszavazást tartsanak a római-parti védműről.
Tarlós ezt maga jelentette be az M1 tegnap esti műsorában, ahol azt mondta: felveti a népszavazás lehetőségét a testület előtt, mert már nem szakmai vita folyik az ügyben, és ez ma már nem kezelhető. A népszavazás kiírásáról szóló esetleges közgyűlési döntést szerinte a Kúria írhatja majd még felül.
Csak a minden ötödik fővárosinak kellene a Rómain mobilgát
A mobilgátban érintett döntéshozók nyilván nem fogják támogatni a népszavazást, hiszen egy nemrég készült közvélemény-kutatás szerint csak a minden ötödik fővárosinak kellene a Rómain mobilgát A budapestiek 88 %-a megvédené a közparkokat, és 94 százalékuk támogatja, hogy a fővárosnak kiemelt stratégiai célja legyen a zöldterületek védelme. A Római-parton 58 %-uk megóvná a Duna-part jelenlegi, természetközeli állapotát, és a védművet a parttól beljebb, a Nánási út–Királyok útja mentén fejlesztené. Csak a lakosság 19 %-a gondolja úgy, hogy a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét a főváros jelenlegi elképzelései szerint kell megoldani.
A római-parti gáttal kapcsolatban évek óta tart a vita, hogy közvetlenül a folyóparton valósuljon-e meg az úgynevezett mobil gát, illetve annak fix alapozása, vagy a Nánási út mentén alakítsák ki a védművet. Az előbbi változat ellenzői a természeteshez közeli Duna-partot és a fákat féltik a beruházástól, míg utóbbi ellenzői azt állítják, magukra hagynák a hullámtéren élőket, ha nem védené őket gát. A főváros jelen állás szerint a parti védmű megvalósítását támogatja, de Lányi András író-filozófus és környezetvédő összeállított egy tanulmányt az alternatív, Nánási úti nyomvonal melletti érvekből is. Ezt szeptember végén terjesztik a Fővárosi Közgyűlés elé.
Javaslat a Római-part komplex rendezésére (2,4 MB pdf.)
Vizesek római-parti pofonja Tarlósnak
Három neves vízügyi szakember – Futaki Károly, Holló Gyula és Simonffy Zoltán – egy hónapja nyílt levélben szólította fel a főváros vezetését, hogy állítsa le a Római-partra tervezett mobil gát tervezési, előkészítési munkáit. Álláspontjuk szerint a tervezési folyamat átláthatatlan, önkényes, nincs összhangban a szakma írott és íratlan szabályaival, szemléletében és megoldásaiban pedig szembe megy a vonatkozó uniós irányelvekkel.
Közben a vita eldurvult: a parti nyomvonal híveinek egyesülete azt állítja, zsidó értelmiségiek akarják őket gettóba zárni.
A Római-parti árvízvédelem ügye azért került a viták fókuszába, mert a Fővárosi Közgyűlés szeptember végén dönt Tarlós főházmester kedvenc fakivágós projektjében. Az egyedi természeti értékkel bíró partot elvágnák egy mobilgáttal. Hiába álltak ki a projekt ellen a helyiek mellett, vízügyi szakemberek, civilek és politikusok, Tarlós ragaszkodik a mobilgáthoz, amivel az óbudai polgármestersége alatt szabálytalanul épült objektumokat is védenék. Tarlós a Róma-partért egyesülettől civil támogatást is kap a mobilgát mellett.
Egri Gábor a Római-partért egyesület elnöke, aki egy 2013-as napi.hu cikkben 6,7 milliárdos becsült vagyonnal szerepelt a száz leggazdagabb magyar listáján Egrié a közvetlenül a partra épült négycsillagos, hatvanhárom szobás Holiday Beach Budapest Wellness and Conference Hotel. A szálloda közel 2,4 milliárdos beruházással épült fel. A Tarlóshoz közel álló egyesület eddig sem nagyon válogatott az eszközökben, ha a mobilgát ellen érvelőket akarta lejáratni.
Kampány indul a mobil gát ellen
Lányi András szerint hiába dolgoztak ki új javaslatot a Római-part védelmére, ha nincs vita róla, ezért a közvéleményhez fordulnak a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmét a parton túli nyomvonalra javaslók.
A barátaink valóban szerveznek tiltakozásokat, fórumokat, rendezvényeket, hogy a következő két hétben a széles közvélemény is megismerje álláspontunkat a Római-part, illetve a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelméről – ismerte el Lányi András. A parti nyomvonal ellenzői szeptember 17-re fáklyás felvonulást szerveznek.
Kapcsolódó anyagok: