Hirdetés

Áttörés nincs egy évvel a 2015. szeptember 18-án kirobbant dízelbotrány után. Bár van ország Európában, ahol már tudják, mikortól nem lehet robbanómotoros autót forgalomba hozni, azonban az egyik ilyenben, Norvégiában, ahol már több mint százezer e-autót adtak el, 2015-ben nőtt a dízelhajtású gépkocsik részesedése a teljes személygépkocsi-állományban. Magyarországon sem fordultak el az emberek hirtelen a dízeltől, és a roncsautóimport is töretlenül növekszik.

Ahol vannak változások, az az Európai Bizottság jogszabály-előkészítő, kezdeményező munkája. Ebből is kiemelkedik az az ígéretes törekvés, hogy a tagállamok közlekedési hatóságait egy központi ellenőrzés alá helyezzék, és rászorítsák az eladott gépkocsik kibocsátásának használat közbeni ellenőrzésére. Szisztematikusan, szúrópróbaszerűen. A Levegő Munkacsoport – és más szakmai szervezetek is – évek óta sürgeti a forgalomban részt vevő gépkocsik menet közbeni ellenőrzését. Volna is rá lehetőség, ilyen lenne az új traffipaxok kiegészítése lézeres kipufogógáz-elemzővel, és a kirívóan szennyező gépkocsik kiemelése. Sokat javítana egy ilyen intézkedés a levegő tisztaságán, de a gépkocsi-tulajdonosok gondolkodásán is.

Bár az illetékes minisztérium már évek óta ígéri a gépkocsik menet közbeni környezetvédelmi ellenőrzését, a mai napig nem találtak rá pénzt. Ennek fényében igencsak cinikusnak tűnik, hogy a kormány a környezetvédelemre hivatkozva kívánja támogatni a gazdag embereket egy-másfél millió forinttal villanyautók vásárlásában. Pedig a levegőszennyezés okozta megbetegedések és halálozások számát inkább lehet csökkenteni a robbanómotoros gépkocsik levegőszennyezésének a drasztikus visszaszorításával, mint 1400 villanyautó forgalomba állításával. Ennyi villanyautó messze nem ellensúlyozza az év végére 150 000 körülire várható idén importált használt gépkocsi levegőszennyezését.

Az egy éves évfordulóra adta közre a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) új tanulmányát az európai újautó-kínálatról. A kép egyáltalán nem szívderítő. Sajnálatos, hogy még a próbapadon legjobbnak bizonyult Volkswagen Euro 6 típusok is jobban piszkolják használat közben a levegőt, mint szabadna.

Az Euro 6 személygépkocsiknak a legjobb technikai színvonalat kellene képviselniük. De ez nem így van, sok autógyár elavult, kevéssé hatékony részegységeket épít be a kipufogórendszerbe. Pedig ez nem technikai fejlettség kérdése, hiszen vannak a szalonokban olyan gépkocsik, amelyek országúton is tudják az Euro 6-ot. Sok ilyet sorol a tanulmány. Ráadásul az Európában súlyosan levegőszennyező gépkocsik gyártói sikeresen teljesítik az Amerikai Egyesült Államokban forgalomba hozott típusaikkal az európainál szigorúbb kibocsátási hatérértékeket is. Nincs tehát elfogadható magyarázat a megengedettnél jobban szennyező személygépkocsikra és kisteherautókra. A T&E számításai szerint mintegy 29 millió ilyen, Euro 5 és Euro 6 tanúsítvánnyal árult, mégis súlyosan légszennyező személyautó és furgon járja az Európai Unió tagországainak útjait. Az Euro 5 tanúsítvánnyal bíró gépkocsik legalább háromszorosan túllépik a NOx–kibocsátási határértéket, és az Euro 6 tanúsítványt megkapottak között is nagyon sok a súlyosan szennyező. 

 A T&E szerint a tagállamoknak kellene vizsgálni, hogy a náluk forgalomba hozott gépkocsik nem lépik-e túl az EK tanúsítvány szerinti kibocsátáskorlátozást, és ha igen kötelezzék a gyárat, hogy eladás előtt, illetve visszahívással javítsanak a kipufogórendszer teljesítményén. Ezek a pár éve piacon lévő modellek még legalább egy évtizedig velünk lesznek, és nyilván nem mindegy, hogy évente hány embert betegítenek meg, hánynak a halálát okozzák.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás