Hirdetés

Szabadtéri nyitott szaletli, gyógynövényszárító fedett játszórész, szigetüzemű napelem-szélkerék rendszer, földalatti esővízgyűjtő-betápláló, hangostáblák vakoknak és gyengén-látóknak, akadálymentesített önfenntartó majorság – immár ez várja a Természetes Életmód Alapítvány agostyáni erdei iskolájába látogatókat.

A Természetes Életmód Alapítvány a régóta működő agostyáni erdei iskolájában egy KEOP projekt keretében számos fejlesztést valósított meg 2009 és 2011 között. Elsősorban infrastrukturális beruházások eredményeként megépült a szabadtéri nyitott szaletli, egy fedett játszórész, amely egyben felül gyógynövényszárító és előtető került a tanoda épülete elé. Elkészült az erdei iskola környezetbarát áramellátását és vízellátását biztosító, sziget üzemelésű napelem-szélkerék rendszer. Kialakítottak egy több köbméteres, föld alá rejtett zárt esővízgyűjtő-betápláló rendszert is. Az elvégzett akadálymentesítések eredményeként kerekesszékkel közlekedő gyerekeket is várnak az erdei iskolába. Alternatív energiák és Önfenntartó majorság témakörökben szabadtéri interaktív táblák készültek, amely „hangostáblák” a vakokat és gyengén-látókat is támogatják az ismeretek megszerzésében. A projekt során az Alapítvány minősített erdei iskolai programjaihoz kapcsolódóan 5 témakörben készültek el szakmai füzetek (külön a diákoknak és a tanároknak), illetve mikroszkópok, távcsövek és nagyítók kerültek beszerzésre, amelyek jelentősen segítik a tapasztalati tanulást és a felkészülést.

Mi is történt közel másfél év alatt?

Olyan rendszert terveztünk és valósítottunk meg, ami mintaként- modellként állhat a jövő generáció előtt, felkeltve az erdei iskolánk tanulóinak érdeklődését a takarékosabb kevésbé pazarló alternatív megújuló energiák iránt. A környezeti nevelésünk a tanulás a fenntarthatóságért, felébreszti az egyén felelősségét a Földünk iránt, és a leggyakrabban feltett kérdés: mit tehetek én? A megújult erdei iskolában lehetőség adódik nap- mint nap a cselekvésre. Az építkezés 2 lépcsőben történt.

Az első körben kibővültek az előterek, a fedett ping-pongozó, a nyitott szaletli, és megépült a kútház. Az erdei iskolába ezen túl az akadálymentesítés eredményeként, kerekesszékkel közlekedő gyerekeket is várunk. A vakok, és gyengénlátók hangostáblán meghallgathatják az alternatív energiákkal működő rendszer előnyeit, hasznát. A „beszélő tábla” párja az Önfenntartó Majorság bemutatására szolgál.

Ammonitesz (lábasfejű) díszíti a színes borítójú füzeteket. Az „5 hét” minősített erdei iskolai programokhoz, tíz füzet készült, öt-öt témakörben a tanároknak és a diákoknak. A könyvek segíthetik az erdei iskolába készülő tanárok és a diákok felkészülését, a tapasztalati tanulást, a szakma elismert tekintélyeinek, biológusoknak, humánökológusoknak, agrármérnököknek és egy régésznek köszönhetően.
A pályázat lehetővé tette, hogy vásárolhattunk, mikroszkópokat, nagyítókat, távcsöveket, amik segítségével a természet csodái részletgazdagon tanulmányozhatók.

A második ütem az alternatívenergiák jegyében zajlott… A pályázat segítségével fejlesztettük a már meglévő és 1999 óta működő, – a Japán Sasakawa alapítvány által kitüntetett, – de a maihoz képest kisteljesítményű alternatív energiákkal, tanösvény szerűen működtetett interaktív rendszerünket. A környezetbarát vízellátást és az erdei iskola világítását, a fejlesztés segítségével, egy napelemes-szélkerekes nagy teljesítményű „sziget üzemelésű” rendszer megépítésével oldottuk meg.

Mit is tapasztalnak az erdei iskolás gyerekek, ha beköltöznek az Erdei Tanodába:

Megújult az ágoston-ligeti erdei iskola Megújult az ágoston-ligeti erdei iskola

A szél és a nap segítségével „húzzuk” ki a vizet a kútból, a tartályokba gyűjtött vizet az akkumulátorokba tárolt energiával jutatjuk fel a tetőtérben lévő tartályba. A globális felmelegedésre is gondoltunk, amikor megterveztük az esővízgyűjtő rendszerünket. Két, egy-egy köbméteres vizes tartály lett a földbe elrejtve. Ebbe gyűlik szűrőkön keresztül hatalmas tetőkről az esővíz, majd a házi vízmű szivattyúi újabb szűrőn át a zuhanyozóba pumpálja a vizet. Ha nem esik az eső, akkor a kútról is feltölthető a rendszer a napelem- szélkerék által termelt és átalakított villamos energia segítségével. Az újabb napelemek segítségével mind a két oktató házban, már szinte korlátlanul lehet a lámpákat használni a téli hosszú éjszakákon is. A nagy teljesítménynek köszönhetően konnektorok kerültek a tanodába így lap-top, hűtőszekrény, rádió működtethető, sőt a telefontöltés is megoldható.

Tehát minden van mint otthon, itt az erdő közepén is, csak máshogy, másként… takarékosabban megújuló energiákat hasznosítva, kisebb ökológiai lábnyommal. Az erdei iskolánk fejlesztését, az érdekes szerkezetek hírét a gyerekek hazaviszik szerte az országba, mint a mesében és a hír gyorsan terjed.

A hét végeken családok jönnek, és érdeklődnek az alternatív rendszerek otthoni alkalmazása az önellátás lehetőségei iránt. A fentiek elterjesztésében, a kétkezi munka örömének megszerettetésében, is sok segítséget tudunk nyújtani. Fontosnak tartjuk, a rendszerszemléletű ökológiai gondolkodás kialakítást, az ökológiai gondolkodás alapozását a pályázat segítségével fejlesztett, működő modellen keresztül. A pályázat nagy ívéről és apró történéseiről készült egy honlap is.

És hogyan tovább? Örülünk, hogy eddig eljuthattunk, és holnap is tehetjük hasznos dolgunkat. Úgy hisszük, az eredmény nemcsak a miénk, hanem mindnyájunké, az egész országé-világé.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás