Hirdetés
Forrás: alapblog

Néhány évtizeden belül a világon 10 autóértékesítésből 3-4 elektromos lehet. Ráadásul vannak olyan országok, amelyek már most elhatározták, hogy a benzin- és dízel hajtású autókat végképp száműzik a piacról. Meglepő módon ilyen India is, ahol a kormány azt várja, hogy 2030-ra a forgalomban csak elektromos autók lesznek. Az biztos, hogy hamarosan egy új korszak köszönt ránk, amire már az olajvállalatok is kezdenek felkészülni.

Az elektromos autók egyre nagyobb teret hódítanak maguknak, az előrejelzések szerint 2030-ra a mostani elhanyagolható 1%-os szintről akár 30%-ra is növekedhet az arányuk az autó értékesítéseken belül. Emellett azt látjuk, hogy néhány fejlődő országtól várják az elektromos autók iránti kereslet nagy részét, például csak a kínai piac adhatja a világ értékesítésének harmadát 2030-ra. Európa és az USA messze lemaradhat, bár jelenleg még a norvégok állnak az élen, itt az autóértékesítésen belül már most 23%-os az elektromos meghajtásúak aránya.

Az elektromos autók kérdése természetesen a nagy olajipari cégeket sem hagyja érintetlenül, mivel egyre inkább azon vannak, hogy olyan stratégiát dolgozzanak ki, amivel ebben a környezetben is talpon tudnak maradni. A „peak oil” kérdésköre ma már a legnagyobb olajvállalatok között sem vitás, hiszen a hosszú távú előrejelzéseikben egyre többen látják be, hogy az olaj iráni kereslet alább fog hagyni. A várakozások szerint a fekete arany iránti kereslet 2030 után stagnálni fog, sőt az erőteljesebb csökkenés is szerepel a forgatókönyvekben. Emellett az olajcégek elemzői is azt jelzik előre, hogy az elektromos autók penetrációja 30% környékén lesz a következő évtizedben. Ezt elősegíti, hogy az elektromos autók versenyképes árba kerülnek a benzines vagy dízeles társaikhoz képest.

Az elektromos autó gyártási költségének mintegy felét kitevő akkumulátorok ára 20%-ot zuhant az utóbbi évben, ami lejjebb tudta hozni az autók árát.  Éppen ezért több cég komoly erőfeszítéseket tesz a tiszta energiák terén, mint a hidrogén meghajtású autók (a Shell és a Total mintegy 10,7 milliárd dollárt öl ilyen projektekbe), de néhányan kezdenek nyitni az elektromos autók felé is.

Kínában nagy szükség is van a tiszta energiára az irdatlan mértékű légszennyezés miatt, ezért a kormány igen komolyan kezdte támogatni az elektromos autók elterjedését. Ugyanakkor a másik fejlődő óriás, India is csatlakozott a táborhoz, és a kormány egyenesen a 100%-os elektromosautó-használatot tűzte ki célul 2030-ra (a hivatalos adatok szerint itt is nagy fenyegetést jelent a légszennyezés, évente 2,3 millió ember hal meg emiatt). Ezzel a vállalással valószínűleg India lehetne az első ország, ahol csak elektromos autók vannak forgalomban.

Persze elgondolkodtató, hogyan is akarják ennyire széles körben elterjeszteni az elektromos autókat a magas szegénységi rátával küszködő országban. 2-3 évig élénk kormányzati támogatással terveznék népszerűsíteni az elektromos autókat, de arra számítanak, hogy ezután már önállóan is életképes lesz az iparág. Gyakorlatilag az embereknek lehetőséget biztosítanának, hogy részletekben, az üzemanyagon jelentkező megtakarításból fizethessék vissza az autó árát (hasonló intézkedés történt már a LED világítások népszerűsítésénél).  Ezzel párhuzamosan az indiai kormány bőkezűen támogatja az autógyártókat és a kereslet beindítását. 2020-ig 4,3 milliárd dollárt szánnak a célra, és azt várják, hogy 5-7 millió elektromos járműre lesz kereslet. Ez annak ellenére is igen nehézkes lesz, hogy a lakosság számához képest a motorizáltsági fok igen alacsony (Az 1000 lakosra jutó autók száma mindösszesen 22, ezzel szemben az európai átlag 464 a 2014-es adatok alapján.) Továbbá igen alacsony szintről indulnak: tavaly 4,8 millió volt a regisztrált járművek száma és ebből mindösszesen 2 ezer volt elektromos autó, 20 ezer egyéb elektromos jármű. Azonban a becslések szerint tetemes lehet az üzemanyag költségeken megspórolt összeg is.

Az alapblog szerint az ambiciózus tervek ellenére az emberek eddig nem meglepő módon mutatnak nagy érdeklődést az elektromos autók iránt. Egyelőre még hiányzik a teljes infrastruktúra, az elektromos töltőállomások, ami még a kormányt is igen nagy kihívások elé állítja a következő időszakban (például még most is 50 millió indiai háztartás lehet, ahol egyáltalán nincs hozzáférés az elektromos áramhoz).

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás