Hírek
A városi zöldfelületekre gyakran dekorációként tekintünk, pedig azok jóval többek annál: gazdasági tényezők. Lisszabonban például a városi fák fenntartásába fektetett minden egyes dollár 4,5-szeresen térül meg. A Zaragozát körülvevő zöld gyűrű évente átlagosan 9 millió eurónyi ökológiai szolgáltatás nyújt a helyieknek, az egykori német acélváros, Essen zöldítéséből fakadó haszon pedig majdnem 50 millió euróra rúg.
Hírek
A Proceedings of the National Academy of Sciences c. folyóiratban egy napokban megjelent tanulmány szerint a nyolcvanas évek óta egyre több embernek egyre hosszabb időn keresztül kell szélsőséges hőmérsékletet és páratartalmat elviselnie, az erre vonatkozó személynapok száma (személyek és napok számának szorzata) megháromszorozódott. A szerzők szerint a tendencia a hőmérséklet emelkedése és a városok népességnövekedésének… Tovább »
Hírek
Teljesen autómentessé kell válniuk a városoknak, hogy a jövőben is élhetők maradjanak – írja egy nemrég megjelent tanulmány. A közösségi közlekedést hosszabb utazásokra kell használni, a gépkocsikat csak szükséghelyzetben vagy különleges alkalmakkor.
Hírek
A Benelux államok után hazánk a leginkább urbanizált EU-s ország. Eddig már 2 megyényi területet lebetonoztunk. Miért veszélyes a vizeinken tapasztalható túlzott vízügyi beavatkozás és a miért veszélyeztettek a hazai kisvízfolyások? Mi az az urbanizációs ökológia? Mai podcastunk vendége Dr. Weiperth András biológus, a MATE Természetesvízi Halökológiai Tanszékének tudományos munkatársa.
Hírek
Kertes ház, a nagyvárosi stressztől távol… A világjárványtól szenvedő városlakók közül egyre többen álmodoznak erről. A „vidék bosszúja” milyen valóságot takar?
Hírek
Az urbanizáció terjeszkedésével az elmúlt évtizedekben egyre több nem háziasított állat kezdett emberközelben élni. A városi vadvilág alkalmazkodott a forgalomhoz, a zajhoz, az emberek életmódjához egy nemzetközi kutatócsoport szerint, melyben részt vett Garamszegi László Zsolt, az Ökológiai és Botanikai Intézet igazgatója is.
Hírek
A történelem során a járványok mindig új megoldásokat hoztak a várostervezésbe. A XIX. századi kolerajárványok után például új vízvezeték és csatornarendszer épült, valamint a túlzottan zsúfolt beépítések ellen is különböző törvényeket hoztak. Éppen ezért a mostani koronavírus-járvány hatásaként is feltételezhetjük, hogy lesznek változások a városok jövőbeli tervezésében, de ezek az infrastruktúra átalakulása mellett a város… Tovább »
Hírek
Kairó – az ősi és az új. Egyiptom fővárosa hosszú történelme során még talán soha nem változott annyit az ősi, mára zsúfolt város, mint az elmúlt évtizedekben. A világ 15. legnépesebb városában most kb. két magyarországnyian élnek. Most még.
Hírek
Szergej Makhno ukrán építész és designer 7 pontban foglalta össze, hogy szerinte melyek lesznek azok a legfontosabb változások, amelyeket a koronavírus járvány okoz majd az építészeti tervezésben. Ha Makhno előrejelzései beválnak, akkor elmondhatjuk, hogy amit a környezetvédelmi mozgalmaknak nem sikerült elérni, azt a világjárvány elhozza magával.
Hírek
Egy esős reggel, egy iskolaszünet vagy egy péntek délután teljesen kiszámíthatatlanná teszi a menetidőt a közlekedésben. Ahogy egyre nagyobb kihívás reggelente időben eljutni a munkahelyünkre vagy az iskolába, úgy kapnak egyre nagyobb hangsúlyt a médiában a kurrens közösségi közlekedés, smart city, sharing economy, önvezető autó vagy smart grid kifejezések. Kerekasztal Magyarország tömegközlekedésének jövőjéről.