85 zöld és természetvédő szervezet írta alá a WWF Magyarország, az MTVSZ és az MME nyílt levelét, amelyben kifogásolják, hogy az állami bürokráciacsökkentés az agrárminisztérium teljes állományához képest aránytalanul nagymértékben sújtotta a környezetvédelem területét. Alkotmánysértő a hazai természetvédelem lefejezése?
A természet- és környezetvédelemben történt leépítések ügyében a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a WWF Magyarország által kezdeményezett, Nagy István agrárminiszterhez írt nyílt levelet a csatlakozó szervezetekkel együtt 85 civil szervezet írta alá.
Nyílt levél
Nagy István
miniszter
Agrárminisztérium
Tisztelt Miniszter Úr!
Hazánk környezetvédelmi civil szervezeteiként szeretnénk felhívni a figyelmét a 1535/2018. (X. 29.) Korm. határozat "a közigazgatás modernizációja érdekében szükséges intézkedésekről" végrehajtásával kapcsolatos problémákra. Ismereteink szerint az Agrárminisztérium a kormányrendelet végrehajtása során a minisztérium teljes állományához képest aránytalanul nagymértékben sújtotta a környezetvédelem területét. A minisztérium részére kirótt 252 fős létszám az egész minisztériumra vetítve 32%-os leépítést írt elő, míg tudomásunk szerint a Környezetügyért Felelős Államtitkárságra közel 50%-os leépítés lett kiróva.
Különösen fájdalmas intézkedésnek értékeljük ezt, figyelembe véve azt az ágazatot érintő hosszútávú intézkedési sort, melynek következtében a 2010-ben megszüntetett akkor 400 fővel működő Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium kapacitásai a mai napra az AM Környezetügyért Felelős Államtitkárságán töredékére, hozzávetőlegesen 70 főre csökkennek. Erre a folyamatra és ennek káros következményeire már számtalan alkalommal, a legkülönbözőbb fórumokon és formában felhívtuk a természetvédelemért felelős minisztérium és a kormány mindenkori vezetőinek figyelmét, ezt folyamatosan dokumentálva közzé is tettük a www.magyartermeszet.hu honlapon.
Állj ki a magyar természetért kampányunk keretében a környezet- és természetvédelem ügyéért aggódó állampolgárok nagy számban fejezték ki ellenvéleményüket a folyamattal kapcsolatosan, amely úgy tűnik, ennek ellenére folytatódik.
A természetvédelmi érdekek érvényesítésének kormányzati hiányosságait jól jelzi az is, hogy az elmúlt időszakban több ügyben is (állami tulajdonú Natura 2000 földterületek értékesítése, nemzeti park igazgatóságok vagyonkezelésében lévő földterületek Nemzeti Földalapkezelő Szervezethez történő telepítése) olyan alkotmánybírósági döntések születtek, melyek a természetvédelmi oltalom szintje csökkentésének elkerülésére hívták fel a kormányzat figyelmét.
A környezetvédelmi szakterület aránytalan sújtása a leépítések során azért is különösen váratlan, mert a tiszta profilú környezetügyi államtitkárság megalakulása, a két helyettes államtitkárság és hat főosztály létrehozása azt a szándékot mutatta, hogy a Minisztérium reagál az egyre égetőbb környezetvédelmi kihívásokra, és elkezdte emelni az ágazat súlyát. A napokban végrehajtott súlyos, és más államtitkárságokhoz képest aránytalan leépítés ennek ellenkezőjéről tesz tanúbizonyságot, és a környezet- és természetvédelem központi közigazgatási szervének működésképtelenségét vetíti előre.
Mindez történik akkor, amikor mindannyiunk számára nyilvánvaló, hogy az ágazat feladatai nem csökkennek, hanem folyamatosan növekednek. Minden, a környezetügy témáját érintő hazai és nemzetközi jelentés azt mutatja, hogy az erőfeszítéseket növelni kell, amelyhez szükséges sokféle eszköz egyike a megfelelő kapacitások biztosítása mind központi, mind helyi szinten. Ha egy pillanatig is komolyan gondoljuk a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégiát, a Nemzeti Környezetvédelmi Programot, a Nemzeti Természetvédelmi Alaptervet, amelyeket mind ellenszavazat nélkül fogadott el a Parlament; ha meg akarjuk valósítani az Alaptörvényben rögzített környezeti célokat, mint például a genetikailag módosított élőlényektől mentes mezőgazdaság vagy a természeti erőforrások védelme; ha meg akarunk felelni a nemzetközi vállalásainknak, legyenek azok az EU stratégiai célkitűzései a területen vagy a nemzetközi egyezmények által előírt célok és feladatok, akkor a környezetügy további megnyirbálása elfogadhatatlan.
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a védett területek kezelése szempontjából kulcsfontosságú a nemzeti park igazgatóságok közel 20 év alatt kiforrott rendszere, mely a közmunkaprogram sajnálatos megszüntetésén kívül további leépítésre most nem kényszerült.
Alulírott civil szervezetek arra kérjük Miniszter Urat, hogy a környezetügy szervezetrendszerének aránytalanul nagy leépítését szüntesse meg és biztosítsa a megfelelő kapacitásokat az előttünk álló feladatokhoz, mind személyi állomány mind pénzügyi eszközök tekintetében.
Budapest, 2018. november 12.
Kezdeményező szervezetek:
Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület
Magyar Természetvédők Szövetsége
WWF Magyarország
82 csatlakozó szervezet a nyílt levél végén:
85 civil szervezet nyílt levele a természet- és környezetvédelemben történt leépítésekkel kapcsolatban (409 KB pdf.)
Alkotmánysértő a hazai természetvédelem lefejezése?
A természet- és környezetvédelmet érintő leépítések alkotmányos alapjogokat sértenek. Még a Fidesz saját Alaptörvényéből is világosan levezethető, hogy az államnak van intézményfenntartási kötelezettsége az egészséges környezethez fűződő jog biztosítása érdekében – írja közösségi oldalán Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselője (Zöldek/Európai Szabad Szövetség frakció), a Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottság alelnöke.