Hirdetés

2023 december 22-én jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Botka László szegedi polgármester, hogy Szeged közvetlen határában a kínai BYD autógyárat épít, melyben a termelés a hírek szerint 2027-ben indul. A világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cégének saját akkugyárral érné meg a sokmilliárd magyar adóforintból kitömött gigaberuházás.

Egy német nyelvű honlap tényként közli, hogy a BYD nem kizárólag autógyárat, hanem akkumulátorgyárat is épít Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén – hívja fel a figyelmet a Népszava.

A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat. Ráadásul az e-autókhoz használt akku súlyos alkatrész, ami jelentősen befolyásolja a szállítási költségeket. Az e-autók piacán kialakult árverseny is egyre öldöklőbb.

Sencsen, 2023. október 19. Orbán Viktor miniszterelnök (b) és Vang Csuan-fu, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnöke a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én. Fotó: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Ennél is sokkal nyomósabb érv, mondták el  a Népszavának a szakértők, hogy a BYD sokkal korábban gyártott akkukat, mint autókat, és azóta is maga látja el tárolóegységekkel gyárait. Így szóba sem jöhet, hogy a Debrecenben épülő CATL-ból, vagy más magyarországi akkuüzemből szállítanák az erőforrásokat Szegedre a BYD-nak. Mindemellett: a két város kétszázharminc kilométerre található egymástól, és nincs közvetlen vasúti kapcsolat közöttük.

Ráadásul: a BYD elektromos autói és a CATL akkumulátorai nem kompatibilisek, nem összeépíthetők egymással. Ebből az következhet, hogy a BYD-nak, ha hatékonyan akar  termelni, szüksége lehet egy magyarországi akkugyár építésére.

Nevük mellőzését kérő iparági szakértők szerint lehet elfogultsággal vádolni a TESLAMAG. de portált, ám a cikkükben szereplő állításuknak lehet valóságalapja.
A szállítási költségek, a földrajzi távolság és a logisztikai nehézségek miatt az ázsiai gyártó bizonyára nem azzal a megoldással kíván élni, hogy a Magyarországon készülő elektromos autóihoz Kínából szállítja az akkukat.

Szegedbe is belemar a kínai gyarmatosítás

Az előzmények ismeretében világos, hogy a bejelentett beruházást szinte képtelenség volna eladni a szegedieknek, ha ez az akkugyártást is magába foglalná. Ezt sejteti, hogy még az olyan, hagyományosan a Fidesz vezette városban is, amilyen Debrecen, drámai mértékben csökkent a kormánypárt támogatottsága,  miután bejelentették CATL akkugyárának építését.

Nyitókép: BYD autógyár Szegeden Szijjártó Péter és Botka László (jobbra) a sajtótájékoztatón 2023. 12. 22. MTI

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás