Hirdetés

A dugódíjat és az e-útdíjat rendszerszinten kellene kezelni, ahol az egyes díjak műszakilag illeszkednek egymáshoz. Enélkül csak sarcdíj. Megkötötte a BKK a BKV-val az új közszolgáltatási szerződést. Az LMP szerint Tarlós István a vereségnek örül.

Megkötötte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a BKV-val az új, uniós jogszabályoknak is megfelelő közszolgáltatási szerződést. A megállapodás értelmében május elsejétől a BKK látja el a közösségi közlekedési szolgáltatás szervezését, és a központ határozza majd meg a hálózatot, a járatokat, illetve a menetrendet. Erre azok után kerülhetett sor, hogy Tarlós István főpolgármester aláírta a BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló megállapodást a kormánnyal, amely az egyik feltétel volt. A másik feltétel a főváros és a BKK közötti szerződés megkötése volt, erről szerdai ülésén döntött a Fővárosi Közgyűlés.

A BKK és a BKV közötti, nyolc évre szóló szerződést Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója írta alá péntek este. A szerződés értelmében május elsejétől a BKK látja el a közösségi közlekedési szolgáltatás szervezését, és a központ határozza majd meg a hálózatot, a járatokat, illetve a menetrendet. A BKK fejleszti a jövőben a viteldíjrendszert, és javasolja a változtatásokat, valamint a jegyek és bérletek értékesítése és az ellenőrzés is a BKK feladata lesz. Ezzel májustól eltűnnek a BKV logóval ellátott jegyek, helyüket a BKK jele veszi át a szelvényeken, de a régi jegyeket 2013. december 31-ig fel lehet használni.

Az új közszolgáltatási szerződésben a BKK tájékoztatása szerint szigorú bonus/malus és kötbérrendszer szerepel, amely a BKV-t a járatkimaradások csökkentésére és a tisztaság, a színvonal javítására anyagilag is ösztönzi. Emellett a BKV mostantól az uniós szabályok szerint tételes költségelszámolásra kötelezett, a közlekedési cég finanszírozása pedig az uniós szabályok szerint az indokolt költségek alapján történik, szigorú költségellenőrzés alapján, így elkerülhető a tiltott állami támogatás nyújtása is. Az új modellben továbbra is a BKV végzi a járatok és a közlekedési rendszer üzemeltetését, így a járművek és az infrastruktúra karbantartásával foglalkozók, a járművezetők és az üzemelést szervezők továbbra is a BKV-nál dolgoznak majd. Ezerkétszáz munkavállaló azonban átkerül a BKK-hoz, a munkáltatói jogutódlásról minden szakszervezettel megkötötték a megállapodást. A központ hangsúlyozta, hogy a jogi és pénzügyi keretek tisztázása, az új szerződések megkötése nélkül nem lehetett volna a BKV ismert gondjait rendbe tenni.

A szerződések megkötésével lezárult a fővárosi közösségi közlekedés intézményátalakítási folyamata, amely a BKK megalakításával indult. Ez a központ szerint jelentős hatékonyságjavulást, 4 milliárd forint éves megtakarítást, több mint 50 milliárd forint új közlekedésfejlesztési uniós forrást és új, egységes közlekedési szemléletet hozott Budapest közlekedésének szervezésébe, fejlesztésébe – áll a közleményben.

A kormány és a főváros közötti megállapodás aláírására Tarlós Istvánt szerdán hatalmazta fel a Fővárosi Közgyűlés. Varga Mihály államtitkár szintén aznap közölte hivatalosan Tarlós Istvánnal, hogy a kormány a fővárosnak biztosítandó adókivetési jog lehetőségének megvizsgálásával teljes egészében elfogadta a javaslatot. A BKV jelenleg hatályos szerződése április 30-án jár le.  (MTI)
 


Semmi sem indokolja Tarlós István örömét a kormánnyal kötött “megállapodással” kapcsolatban, amely szerint a kormány 3-4 éven belül nullára csökkenti a fővárosi közösségi közlekedés támogatását. Idén pedig durva elvonásokra kényszeríti a fővárost az oktatás, gyerekvédelem, szociális területen a BKV működésének fenntartása érdekében. A kormány kivonulása után ráadásul még a „cserébe adott” dugódíj a közösségi közlekedés jelenlegi színvonalának fenntartására se lesz elég. Így viszont nem lehet azt bevezetni. A dugódíj már az LMP 2010-es fővárosi programjában is szerepel, az alapját képező elveket ma is helyesnek tartja. Nem mindegy azonban, hogy ez csak egyszerű pénzbehajtást jelent, vagy egy XXI. századi, élhető városi környezet kialakításának eszközét. Az ügyben megszólaló független szakértők véleménye lényegében megegyezik az LMP programjával.

A dugódíj ebben a formában csak elutasítást fog szülni. A sikeréhez elengedhetetlen volna, hogy olyan szolgáltatást nyújtson a BKV, amely az esetek nagy részében helyettesíthetővé teszi az autózást. Ehhez új járművek vásárlása, P+R parkolók kiépítése, és utasbarát jegyrendszer bevezetése szükséges. Az LMP ezért javasolta az időalapú jegy, az sms-jegy, és az új 5/30-as tömb-napijegy bevezetését, amiket azonban legutóbb még a napirendről is levett a Tarlós István vezette közgyűlés – talán mert nem tudtak volna ellenérveket mondani. Pedig javaslataink jelentős könnyítést jelentetnének az alkalmi utazók számára, és minimális költséggel, akár fél éven belül bevezethetők volnának – nem úgy, mint az egyébként szükséges, de horribilis költséggel járó, és mindig 2-3 év múlva bevezetendő e-jegyrendszer.

A Fidesz szintén érdemi tárgyalás nélkül söpörte le a fővárosi közgyűlésben az LMP javaslatcsomagját is, mely hosszabb távon megoldotta volna a BKV finanszírozását. A Parlamentben pedig a személyszállítási törvényhez beadott, szakmai szervezetek által is támogatott módosítónkat szavazta le a kormánytöbbség. Öröm az ürömben, hogy a teljes ellenzék és az összes független képviselő támogatta, így egy kormányváltás után van esély egy normális közlekedési rendszer kialakítására.

Jól jellemzi a Fidesz közlekedési koncepcióját – jobban mondva annak hiányát –, hogy a nagy hanggal helyreállított vasútvonalakon, és ezeken felül még több, eddig többé-kevésbé működő vonalon is gyakorlatilag elrendelte a “működve bezárást”, vagyis a szolgáltatás szinte nullára csökkentését (2-3 vonat per nap). Ez ráadásul igazi megtakarítással nem jár, hiszen 2-3 vonathoz is kell a pálya és a személyzet. A Fidesz-kormányéhoz képest a Kóka-féle vasútrombolás apró kis kellemetlenség volt csupán. A helyzet sajnos az, hogy a kormány gazdasági ámokfutását többek között a közlekedés ellehetetlenítéséből akarja fedezni. Egyszerre sarcolja az autós közlekedőket és vonja ki a pénzt a közösségi közlekedésből – több helyen szinte teljesen leépítve azt.   
LMP fővárosi frakció

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás