A rovat kizárólagos támogatója

Lázár János agilis ember. Mondjuk Budapestet nem kedveli; vidék-, ménes- és kastélyfan. Gorzsai alcáratyuska. Posztstadion korszaki akcióhős. A leendő nagy tramtrain-építő. Semjén Zsolt elmálló mosolyának alternatívája. Kiváró időutazó. Összekötő a jelenből a jelenbe. Előkészületben a Gorzsa – Moszkva testvérvárosi tram-train. Mindjárt a Felcsút – Gorzsa járat után.Arrébb kell tenni egy vasútvonalat Debrecennél, mert az épülő aksigyár telkén halad át. Telex, 2023. április 29.

„A Debrecenből Nagykerekibe vezető 106-os vasútvonal áthalad egy olyan területen, amelyet pár éve ipari parknak jelöltek ki. A területre a CATL aksigyárát tervezik, amelynek első ütemét már el is kezdték építeni. A vasútvonalnak külön jelentőséget ad, hogy erre tervezik vezetni a Debrecen – Nagyvárad ’tram-train’-t, amely Magyarország második vasútvillamos-vonala lehet majd.”

– Lázár János is kisvasutakról álmodozhatott gyermekkorában. Gondolom ezek az izék baromi fontosak lehetnek, nemzetbevágóbbak mint az oktatás, egészségügy és kutatás problémája, Budapest billegése a működésképtelenség határán. Debrecennek jót tesz majd a cucc, a nyugdíjasok átjárhatnak Romániába, ahol az élelmiszerinfláció fele a magyarokénak. Felvásárolják az ottani frankót.

„A debreceniek között elkezdett terjedni a hír, hogy a városból Nagykerekibe vezető 106-os vasútvonal egy szakaszát megvásárolta a kínai CATL, és azon a területen fogják felépíteni az akkumulátorgyárukat. Ez értelemszerűen azt jelentené, hogy vagy új nyomvonalat kell kijelölni és azon egy új sínpárt építeni, vagy megszűnne a személyvonat-közlekedés a 106-os vonalon és ezzel az azon fekvő öt településen. A történet először hihetetlennek tűnt, hiszen gyárépítések ide vagy oda, vasútvonalakat azért nem szoktak ilyesmi miatt felszámolni. Aztán egy gyors kereséssel kiderült, hogy a 106-os vonal tényleg pont kettévágja azt a 221 hektáros területet, amelyre a CATL a gyárát tervezi. Az pedig valóban nem tűnik logikusnak, hogy egy veszélyes ipari üzem közepén haladjon át napi 15 pár személyvonat. A vasútvonal jelentőségéről a mellette fekvő Esztár polgármestere a Telexnek azt írta: »A 106-os nyomvonal a községünk és a térség életében nagyon fontos szerepet tölt be, mivel az egyetlen komolyan vehető tömegközlekedési eszköz a vármegyei jogú várossal, Debrecennel. Az a verzió, hogy hosszú évekre vonatpótló buszokkal közlekedjenek az itt élők, az teljességgel elfogadhatatlan, mivel ennyi utast úgy nem lehet kulturáltan szállítani«.”

– Mikor volt ilyesmi pártunk és kormányunk számára akadály? Akkumulátorgyáraknak és bontóknak már pedig épülnie kell. Határ a csillagos ég. Ezt még Rákay Kálmán is tudja.

„A minisztérium megerősítette, hogy a vasútvonal nyomvonalának áthelyezését évek óta tervezik, arra már megvalósíthatósági tanulmány is készült. A ’nyomvonal-korrekcióra’ pedig nemcsak a gyárépítés miatt van szükség, de azért is, mert a debreceni repülőtér kifutópályáját meg fogják hosszabbítani, a mostani vasútvonal pedig ennek is útjában lesz. Ráadásul az ipari parknak saját, teherszállításra alkalmas vasúti terminálra van szüksége, így más mellett a CATL akkumulátorait is kötött pályán szállíthatják majd az autógyárakba. A közvetlen Debrecen – Nagyvárad vasútvonal újjáépítése több mint tíz éve napirenden van. 2021 elején, a Szeged – Hódmezővásárhely tram-train építése idején Lázár János belengette, hogy egy hasonlót Debrecen és Nagyvárad között is lehetne építeni. Az év őszén Palkovics László akkori miniszter pedig már eldöntött tényként közölte, hogy a következő vasútvillamost Debrecen és Nagyvárad közé építik […] A beruházás megvalósulására azonban a közeljövőben nincs sok esély. Az persze segítség, hogy az erőforrásokat rendre Budapestről vidékre átcsoportosító Lázár János került az ÉKM élére. Az ország anyagi helyzete viszont a következő években valószínűleg nem lesz olyan rózsás, hogy ehhez hasonló presztízsberuházásokra lehessen költeni. Főleg, hogy a Szeged – Hódmezővásárhely tram-train költségei 14 milliárdról a megvalósítás végére 70-80 milliárdra kúsztak fel.”

– Szóbeli terv van, pénz nincs. Azt az EU-tól várjuk (2014-ben már félmilliárdot adott erre, és 2020 Debrecen már 55 milliárdot költött… és ha megjön akkor vasútbajnokok leszünk.

A debreceni észak-nyugati gazdasági övezet vasúti megközelítéséhez kapcsolódó pályaszakasz építési munkálatai a debreceni Tócóvölgy vasútállomásnál, a projekt nyitó ünnepségének napján, 2020. október 30-án FORRÁS: MTI/CZEGLÉDI ZSOLT

„Megkerestük a CATL-t is a vasútvonal sorsával kapcsolatban, kérdésünkre azt írták: »Vállalatunk közvetlenül nem egyeztetett a MÁV-val a 106-os vasútvonal kapcsán. A CATL tulajdonában lévő földterület a vasútvonaltól keletre található, tevékenységünk nem érinti a vasútvonal működését.« Ez a valóságban annyit jelent, hogy a CATL eddig a tervezett teljes gyár területének egy részét, a vasúttól keletre eső területet vette meg, ezen építik fel a gyár első ütemét. A vasútvonallal kapcsolatos probléma tehát csak a második vagy harmadik ütem megvalósulásakor lesz aktuális, a következő néhány évben nem.”

– Tehát a CATL még nincs is birtokon belül, de már tudja, hogy jogai vannak erre. Nagyon akarják ezt a tétova bennszülöttek. Pártunknak és kormányunknak ficeregni kell rajta.

Darvas Béla

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás