A rovat kizárólagos támogatója

Hírháttér podcastunk 7. részének témái: nyomokban tartalmaz környezetvédelmet az 5. Orbán-kormány. Szennyezettebb lehet a levegő annál, mint gondoltuk- rossz helyen a hivatalos levegőminőség-mérő állomások. Könyvesboltokban a Madármegfigyelők kézikönyve. Botanikai ritkaságokat is hozott a folytatódó Vadvirágos Budapest program. Az autós lobbinak út kell, és a Mobi-pontok véget vethetnek a budapesti rollel káosznak?

Többek között ezekről a témákról beszélget Sarkadi Péter vendégeivel:
Bajor Zoltán a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt., FŐKERT divízió Természetvédelmi és erdőkezelési osztályvezető, és
Szegő Judit környezetkutató, a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Egyesület éghajlatvédelmi és lakossági égetés projektvezetője.

Szemlézett híreink:

Összeállt az ötödik Orbán-kormány
Hat különböző minisztérium is gazdasági területtel foglalkoznak a kormányban, amelyben 13 férfi és 1 nő kapott helyet. Az ötödik Orbán-kormány tagjai: Semjén Zsolt általános miniszterelnök-helyettes lesz. A KDNP elnöke miniszterként felel a nemzetpolitikáért, a nemzetiségpolitikáért, egyházpolitikáért. Nagy István marad az agrárminiszter, Pintér Sándor vezeti tovább a Belügyminisztériumot, de hozzá került az egészségügy és az oktatásügy is. Lázár János az újonnan felálló Építési és Beruházási Minisztériumot kapta, Szalay-Bobrovniczky Kristóf a honvédelmi tárcát, Varga Judit vezeti tovább az Igazságügyi Minisztériumot, Csák János lett a felbomló EMMI területeinek egy részét öröklő Kulturális és Innovációs Minisztérium vezetője, Szijjártó Péter maradt a külgazdasági és külügyminiszter, Rogán Antal pedig a Miniszterelnöki Kabinetiroda élén, Gulyás Gergely folytatja a Miniszterelnökség élén, Varga Mihály viszi tovább a Pénzügyminisztériumot, Palkovics László lett a környezetvédelemért is felelős technológiai és ipari miniszter,  Nagy Márton egy újonnan létrejövő pozíciót, a gazdaságfejlesztésért felelős miniszterét kapta, Navracsics Tibor pedig területfejlesztésért és az uniós források felhasználásáért felelős miniszter lesz.

— Vajon mire lesz képes az ipari minisztériumba telepített környezetvédelem?
— Magyarország akkumulátorgyártó telephely – ki védi meg a környezeti értékeket, ha már eddig is leépítették a zöldhatósági rendszert?
— Lakossági civil tanácsadás és a kormányzati bürokrácia – kihez forduljunk, ha szennyez a kormányzati kiemelt beruházás?

Bajor Zoltán és Szegő Judit. kép: Sarkadi Péter

Az autós lobbinak út kell
Az Autóklub szerint a rakpart lezárása környezet- és balesetvédelmi szempontból is rossz döntés.  Az egyesület saját, korábbi felmérése szerint a budapestiek többsége el is utasította a lezárásokat. Környezet- és balesetvédelmi szempontból rossz döntés a rakpart lezárása az autós forgalom előtt – nyilatkozta a kormányszócső Magyar Nemzet megkeresésére Gyulainé Tóth Zsuzsa, a Magyar Autóklub jogi képviselője. A napilapban megjelent cikk felidézi, hogy múlt héten Karácsony Gergely főpolgármester arról beszélt: nem kell félni a rakpart lezárásáról. Mint mondta, jelenleg a tervezési folyamatban vannak, és várhatóan 2023 második felében indulnak el a munkálatok. A főpolgármester annak ellenére ragaszkodik a tervéhez, hogy az intézkedés ellen már több szervezet is, köztük a Magyar Autóklub is szót emelt.

— Párizs: élhető Szajna part
— Budapest: főnyomócső csere és szemléletváltás

Szennyezettebb lehet a levegő annál, mint gondoltuk – a hivatalos levegőminőség-mérő állomások nem mérnek ott, ahol a legfontosabb lenne.

Öt ország környezetvédő civil szervezete levélben fordult az Európai Bizottsághoz, melyben felhívják a figyelmet arra, hogy a levegő szennyezettsége éppen azokon a helyeken lehet jóval magasabb, mint amit a hivatalos mérőállomások mutatnak, ahol az a legsérülékenyebb csoportokba tartozókat is érintheti.  A nitrogéndioxid (NO2) kibocsátásáért jellemzően a közlekedés felelős a városokban, ezért ennek mérése (a szabályoknak megfelelően) a legforgalmasabb csomópontokon kellene, hogy történjen. Ugyanakkor a civil szervezetek által koordinált mérések eredménye azt mutatja, hogy ― nagy forgalmú helyek kiválasztásával ― találhatók olyan pontok Budapesten, ahol az NO2-szennyezettség magasabb a hivatalosan a közlekedési eredetű légszennyezés alakulását követő mérőállomások eredményeinél.

Miért még mindig a Teleki téren van a Keleti PU elől ideiglenesen oda telepített mérőkonténer?

Május végétől Mobi-pont néven keresse a 300 rollerparkolót Budapesten

Átadták a háromszázadik mikromobilitási pontot is Budapesten. Az egységes kialakítású roller- és bicikliparkolókat ezentúl közönségszavazás alapján Mobi-pontnak nevezik.  Korábban nagy problémát okozott a fővárosban, hogy a bérelhető elektromos rollereket a használók az utcán, vagy a járdák közepén hagyták, zavarva ezzel a forgalmat. A főváros és a kerületek sokáig nem döntötték el, hogyan reagáljanak a jelenségre, végül kompromisszumos megoldásként született a most kialakított Mobi-hálózat. Az új rendszer szerint a kölcsönzött kerékpárokat és a rollereket ezentúl csak a kijelölt mikromobilitási pontokon lehet majd leparkolni. A Mobi-pontokon kívül lerakott eszközök után ezentúl bírságot szabhatnak ki a kerületek. A mostanáig kialakított háromszáz Mobi-pont nagy része a belvárosban van, csak Józsefvárosban több mint száz, Terézvárosban pedig 81 parkolót alakítottak ki. A Mobi-pontokat zöld felfestés és/vagy tábla jelöli, emellett a közlekedési eszközök számára kialakított támaszokról is felismerhetők – a három elem közül legalább az egyik mindegyik helyszínen megtalálható. A helyszínek 1-2 perc sétára találhatók egymástól a belvárosban, azaz bárhonnan gyorsan elérhetők. Jelenleg ott lehet felvenni, vagy leadni megosztott rollereket, ahol az adott szolgáltató applikációja azt jelöli.

— közlekedési morál
— autós kerékpáros konfliktusok

e-rollerek mobi pont

Könyvesboltokba került a nemrég megjelent Madármegfigyelők kézikönyve.
Az Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szóvivője, Orbán Zoltán által írt hiánypótló könyv célja a Magyarországon is mind népszerűbb távcsöves madármegfigyeléssel most ismerkedők, megismerkedni szándékozók segítése a felszerelés kiválasztásában, a madárhatározó használatában, a települések madárvilágának megismerésében. A könyv egyik célcsoportját a madármegfigyeléssel most ismerkedők, megismerkedni szándékozók, gyerekek, felnőttek, családok jelentik. A másikat pedig azok – közülük több mint tízezernek már megvan a testvérkiadvány Madárbarátok nagykönyve –, akik a települési madárvédelem gyakorlása közben nemcsak még többet szeretnének megtudni az itatókat, a mesterséges odúkat és a téli etetőket látogató madarak életmódjáról, viselkedéséről, de szeretnék őket meg is határozni.

— Miért jó madarászkodni, hogyan lehet megismerni a madarak énekét?
— városi stressz kontra természeti nyugalom

Idén is folytatódik a Vadvirágos Budapest program.
Budapesten immár második évébe lépett a Vadvirágos Budapest program, az első évet számos eredménnyel és meglepetésre három helyszínen védett növények felbukkanásával zárták. A tapasztalatok és lakossági visszajelzések alapján 2022-ben kis mértékben módosítottak a kijelölt területeken, elhagyják a vártnál rosszabbul teljesítő helyszíneket és bevonnak pár ígéretesebb helyszínt a programba, amely a 6 millió négyzetméter intenzíven fenntartott fővárosi gyepnek továbbra is csupán 4,5%-át érinti. Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Ökológiai Kutatóközponttal együttműködve az idei évben is szakmai monitoring kíséri a természetesebb gyepek biológiai sokféleségének fejlődését. A kijelölt területeken extenzív gyepgazdálkodási programot alkalmaznak, ami azt jelenti, hogy évi 8-10 helyett csak 1-2 alkalommal kaszálnak – így a növényeknek van idejük virágozni, magot érlelni és terjeszteni is.

— toklász – egérárpa – kutyások.
— új növényfajok, méhbangó, miért nem jó sokszor kaszálni:
— ha ritka növény bukkan fel, akkor egyből megkapja a terület a helyi védettséget?

Eddigi podcastjaink részletes cikkei >>> 

Nyitókép: mobi-pont – még szokni kell.  kép Várnai Szilvia FB

A 2022. április 22-én, a Föld Napján indult heti hírháttér podcastunk adásait meghallgathatja Soundcloud oldalunkon, elérheti az anchor megosztón keresztül több alkalmazásban (breaker; google podcast; overcast; pocket cast; RadioPublic; ezekben fel is iratkozhat ránk)

Greenfo podcastok a Spotify-on Greenfo podcastok az iTunes-on

Podcastunk RSS-csatornája itt található.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás