Hirdetés
hvg hírlevél

A kormánypárti politikusok bőszen támadják a budapesti városvezetést amiatt, hogy az autósokat át akarja szoktatni a tömegközlekedésre, ám nem csak a magyar fővárosban gondolkodnak arról, hogy mérsékelni kellene a környezetszennyező személyautók városi használatát.

Ráadásul több kutatás is azt bizonyítja, hogy a városlakók egyre nagyobb arányban támogatják ezeket a reformokat. Miután Londonban már évekkel ezelőtt bevezették a belvárosi korlátozásokat, most New Yorkban indul egy kísérlet: dugódíjat kell fizetniük azoknak az autósoknak, akik Manhattanban a 60. utcától délre akarja behajtani.

Egy szlovén felmérése szerint míg 2007-ben a megkérdezettek többsége ellenezte, hogy a fővárosban, Ljubljanában sétálóövezetté nyilvánítsák a belvárost, manapság már a helyiek kilencven százaléka ellenzi, hogy visszaengedjék a területre a gépjárműveket. Hasonló a helyzet Stockholmban is, ahol ma a többség már támogatja a dugódíj rendszerét.

A forgalom Stockholm egyik bevezető útján a behajtási díj bevezetése előtt, a bevezetés után egy nappal és egy héttel
(A kép forrása: https://www.toolsofchange.com/en/case-studies/detail/670)

A BBC által megkérdezett pszichológusok szerint az emberek általában azért ellenzik az ilyenfajta változtatásokat, mert hozzászoktak a status quóhoz, és attól tartanak, a reformok több kárt okoznak, mint hasznot. „Egyetlen olyan példát sem találtunk, ahol egy forgalomcsökkentési program több mint két évig tartott és ezt követően azért kellett volna visszavonni, mert nem támogatta a lakosság” – hangsúlyozta Leo Murray, aki több európai ország tapasztalatait vizsgálta. Szerinte ezért a reformereknek bátraknak kell lenniük, viszont ügyelniük kell a változtatások időpontjának meghatározására és az ütemterv részleteire. Az is fontos, hogy a programok igazságosak legyenek és a szennyezők fizessenek.

Részletes cikk:  Forgalomkorlátozási projektek a világban és a közvélemény – bátorság és pénz kell

A nehéz autókra magasabb parkolási díjat akarnak a lakosok
A lakosság nagy többsége támogatja, hogy magasabb parkolási díjat fizessenek a nagyméretű személygépkocsik után – Párizsban. A friss közvéleménykutatási eredmény megerősíti a Levegő Munkacsoport évek óta hangoztatott követelését, hogy ilyen szabályozást vezessenek be Budapesten is.

Kapcsolódó anyagok:

A nehéz autókra magasabb parkolási díjat akarnak a lakosok

A BKK vezérigazgatója szerint nincs itt az ideje a dugódíjnak

Az autósok fele dugódíjat szeretne dugó helyett Budapesten, ötödük letenné az autót, ha fizetni kellene

Napi 500 forintos matricával lehetne kezdeni a budapesti dugódíjat

Számos városban jól működik a dugódíj

A gépkocsigyártás gyorsabb ütemben nő, mint a népesség -szinte autómentesnek kell lenniük a jövő városainak

A járvány és a fővárosi közlekedési szokások

A magas légszennyezettség miatt ítélte el Magyarországot az EU Bírósága

Ki az autóból, ha élhető városokban akar lakni

Minden fővárosinak évi 680.000 forintjába kerül a légszennyezés

Pártpreferencia és autózási szokásaink

A főváros kezdi komolyan venni a dugódíj bevezetését

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás