Hirdetés

Tarlós István legutóbbi nyilatkozatai a dugódíjjal kapcsolatban érthetetlenek és romboló hatásúak. Súlyosan veszélyeztetik a BKV fejlesztését, a közlekedési dugók enyhítését, a városi környezet javítását segítő eszköz bevezetését. A behajtási díj nem a város költségvetési lyukainak betömítésére szolgál, és úgy kell bevezetni, hogy a lakosság ne egy újabb sarcként élje meg.

A főpolgármester egyre gyakrabban emlegeti, hogy minél hamarabb be kell vezetni a dugódíjat. A sietség indoka, hogy a főváros és a BKV finanszírozása bizonytalan és a városnak bevételre van szüksége. Bár egyetértünk azzal, hogy a díjat a lehető leghamarabb be kell vezetni, szerintünk Tarlós István félreérti a dugódíj lényegét és ezzel az indoklással azt éri el, hogy a városlakók csak újabb sarcként élik majd meg ezt a fontos közlekedésszervezési eszközt. A BKV egyik legnagyobb problémája ráadásul az, hogy az állam a kötelező kedvezményeket nem fizeti ki számára, ezzel évente kb. 18 Mrd Ft-ot bukik a cég. Ha ez így marad, akkor a dugódíj is szépen átvándorol majd az állam feneketlen zsebébe.

A dugódíjat nem pénzügyi kényszerhelyzet miatt kell bevezetni, hanem azért, hogy tisztább legyen a levegő és csökkenjen a zsúfoltság. A dugódíjat alkalmazó városokban (pl. Szingapúr, Stockholm, London) a behajtási díj bevezetését a közösségi közlekedés fejlesztése előzte meg, hogy valódi alternatívát jelentsen az autósoknak. Budapesten is ez lenne a helyes sorrend. A kezdetben alacsony – például egy liter üzemanyag árával azonos – behajtási díj bevezetésével egy időben sűríteni kell számos BKV járatot, ami új járművek vásárlását feltételezi, és át kell alakítani a BKV kőkorszaki jegyrendszerét. A minimum egy olyan, idő alapú jegyfajta bevezetése, ami nem bünteti az átszállásokat. Ezen felül növelni kell az autókról és a biciklikről BKV-ra váltást megkönnyítő P+R és B+R parkolók számát is. A dugódíj akkor elfogadható az emberek számára, hogy az ebből befolyó bevételeket a közlekedési rendszer fenntartására és fejlesztésére költik, tehát szolgáltatást kapnak érte. Míg ha a dugódíjat elnyeli a költségvetés, akkor csak egyszerű sarc lesz.

Az LMP közlekedési programjában a behajtási díj a fővárosi és az agglomerációs közlekedési rendszer fontos eleme. Bevezetését azonban okos, a lényegét mindenki számára érthetően elmagyarázó kampánnyal, és a közösségi közlekedés minőségének fejlesztésével kell kezdeni. Ez alapvető a rendszer elfogadtatásához. Szerencsére ez a szükséges kiadás hamar megtérül: a dugódíj várható – évi 30-40 milliárd forintos – bevételéből könnyedén biztosítható az induláshoz szükséges 30-35 milliárdos beruházás.

Ezért is érthetetlen és romboló hatásúak a főpolgármester kapkodó és szerencsétlen megszólalásai a dugódíjjal kapcsolatban, főként azzal együtt, hogy nem társulnak hozzá valós intézkedések. Megfelelő tájékoztatással és a szükséges fejlesztéseket időben befejezve a behajtási díj egyértelmű sikertörténet lehetne Budapesten is. Ehhez azonban világos menetrendre és ahhoz igazodó, valódi cselekvésre lenne szükség, nem felesleges indulatokat korbácsoló nyilatkozatokra.

Somfai Ágnes
LMP fővárosi frakció

Kapcsolódó anyagok:

Januárban csődbe mehet a BKV

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás