Hirdetés
Forrás: népszava

Lázár János közlekedési minisztériuma teljes kudarcot vallott a járműpark fejlesztésében. A MÁV már szinte rimánkodik, nehogy még többen válasszák a vonatot. Nincs pénz új kocsikra, heti szinten áll meg végleg egy mozdony vagy motorvonat, állította Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke.

A Népszava azt írta, hogy azt viszont nem tudni, hogy a kieső járműveket mikor, mivel pótolhatják, az elmúlt években ugyanis a kormány több járműbeszerzést is lemondott. A kabinet 2022 végén vonta vissza azt a korábbi döntését, amelyben 39 plusz opcionálisan 10 darab, 230 kilométeres óránkénti maximális sebességre képes, legalább hétkocsis, új gyártású vasúti távolsági személyszállító szerelvényt – RailJet vonatot – vásárol. Szintén 2022-ben 115 villanymozdonyra írt ki közbeszerzést a MÁV, ezt a Siemens meg is nyerte, de idén májusban Lázár János lefújta az üzletet. A miniszter indoklása mindössze ennyi volt: „Már nem barátkozunk velük.”

Szintén lecsúsztunk tavaly 46 dán gyártmányú izraeli dízelmotorvonatról, amelyek nem csak 160 km/órás sebességgel tudtak volna haladni, de klímásak és háromrészesek is lettek volna. A gázai konfliktus megakasztotta a tárgyalásokat, végül pedig a dánok a románoknak adták el a vonatokat. Kényszermegoldásként a MÁV 15 használt villanymozdonyt lízingel, azt viszont nem árulják el, mennyiért.

Természetesen nem csak a szerelvényekkel, de magával a közlekedéssel is meggyűlik a baja az utasoknak.

Mint azt a vasúttársaság a RTL-nek elmondta, július 5. és 15. között a 35 ezer járat 30 százaléka késett, a vonatok 1,6 százaléka el sem indult. A 8500 kilométeres hazai vasút hálózat felén csökkentett sebességgel haladhatnak az átlagosan félszáz éves mozdonyok és vagonok. Keleten csak a Cegléd-Szolnok-Debrecen fővonalon tudnak 90 kilométeres sebességgel hasítani a szerelvények, a mellékvonalakon ennél jóval kisebb tempót engedélyeznek.

Lázár János közlekedési miniszter egy évvel ezelőtt jelentett be egy 1200 milliárdos vasúti pályafelújítási és járműbeszerzési programot. A miniszter akkor azt mondta, a terv már az Orbán-kormány előtt van. A lap most megkérdezte a tárcát, hogy hol tart a terv megvalósítása, de nem kaptak választ.

Az állami vasúttársaság kérdéseikre csak annyit közölt: „A járműállomány fiatalítása, korszerűsítése érdekében a MÁV-START kidolgozott egy járműfejlesztési stratégiát, melyben szerepel vontatójárművek, személykocsik és motorvonatok beszerzése is. Az ehhez szükséges műszaki feltételek meghatározása megtörtént, a kormány már tárgyalta a MÁV-START járműfejlesztési stratégiáját.”

Kapcsolódó anyagok:

Kisiklott a MÁV-START grandiózus beruházása

A kormány közlekedéspolitikai káosza miatt egyre kiszámíthatatlanabb lesz a MÁV

A vasútvonalak bezárása szánalmas pótcselekvés

Hungarikum: 40 éves dán mozdonyokat bérel a MÁV

Hárommillió percet késtek tavaly a magyar vonatok

Kalauz nélküli vonatokat indít a MÁV

Lázár János elüldözi a vasútfejlesztési szakembereket. Tízből kilencen már távoztak

Miközben lerohad a magyar vasút, Orbánék e téren is kaszálnak

Miskolc 7, Debrecen 5, Szeged 4 perccel távolodik Budapesttől

Zsákutcába futott a MÁV

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás