A metróper négy éve indult el a Fővárosi Törvényszéken, de még mindig csak a perfelvételnél tartanak. Messze még a vége. Százmillió euró a tét, a BKV már az eredeti beszerzési ár csaknem felét követeli a 3-as metró bóvli kocsijait gyártó orosz cégtől.
Csigalassúsággal halad a BKV Zrt. és az orosz metrókocsikat hivatalosan felújító, a valóságban újragyártó orosz Metrowagonmash MWM közötti per. A fővárosi közlekedési társaság 2019 februárjában adta be keresetét, mivel az orosz cég nem volt hajlandó megfizetni a BKV által – a sorozatos késedelmes teljesítés miatt – követelt milliárdos kötbért.
A Fővárosi Törvényszéken zajló per vége azonban még mindig a távoli ködbe vész. Összehasonlításul: a főváros másik közlekedési cége, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2021 szeptemberében perelte be az e-jegy-rendszer kiépítésére vállalkozó német Scheidt & Bachmann GmbH-t. A Nemzetközi Gazdasági Kamara (ICC) mellett működő választott bíróság idén októberben egy hetes tárgyalássorozaton dönt az ügyben, az ítélet várhatóan még az idén megszületik a fővárosi elektronikus jegyrendszer bukása miatt indított eljárásban. (A BKK több tételben összesen 25 millió euró és hétmilliárd forint megfizetését kéri kamatostól.)
A metróper négy éve indult el a Fővárosi Törvényszéken, de még mindig csak a perfelvételnél tartanak – válaszolta a Népszava kérdésére a BKV. Egyelőre még egyetlen tárgyalást sem tartottak az ügyben, sőt tárgyalási napot sem tűztek még ki. Így továbbra is megjósolhatatlan, hogy mikor hirdetnek ítéletet.
A BKV követelése azonban az évek múlásával egyre hízik. A Népszavának adott tájékoztatásuk szerint a közlekedési cég követelése nagyjából 100 millió euróra – azaz 38 milliárd forintra – rúg most különféle kötbérek, kárátalány, illetve kártérítés jogcímén.
A BKV már 2017-ben megállapította, hogy az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért (akkori árfolyamon mintegy 69 milliárd, jelenlegin 83 milliárd) forintért vállalkozó „Metrowagonmash (MWM) a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”.
Addigra összesen 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből – írta Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató akkortájt Bogatirjev Borisz Jurjevicsnek, az MWM vezérigazgatójának. A levélhez csatolt kötbértáblázat szerint a késések között már akkor akadt egy éves, alig két évvel a kontraktus 2015. augusztusi aláírása után. A táblázatban szereplő tételek akkor összesen 2,7 millió eurót, azaz 845 millió forintot tettek ki. Ebbe még nem számították bele a szerelvények műszaki állapota miatti forgalomkiesések kárigényét, a veszteglő szerelvények utáni kárátalányt.
Az orosz fél azonban hivatalosan semmit nem ismert el és semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. A BKV és a városvezetés hosszas vívódás után a per mellett döntött. Akkortájt hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követeltek, amely elsősorban a szerződésben foglalt egyes részhatáridők elmulasztásából keletkezett. Vagyis a közlekedési cég akkor a minőségi hibákból eredő, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált.
Örökös piacot biztosítunk az oroszoknak
Már az is évekbe telt, amíg a periratokat át tudták adni az orosz félnek. A Fővárosi Törvényszék az Igazságügyi Minisztérium segítségét kérte az üggyel kapcsolatos iratok kézbesítéséhez. A tárca Nemzetközi Magánjogi Főosztálya 2019 áprilisában továbbította azokat először az illetékes orosz hatóságnak. Ezt még megismételték néhányszor, mire az MWM idén nyár elejére végre hivatalosan is átvette a dokumentumokat. Különös egybeesésként az orosz cég éppen akkor kapott felmentést az ukrán háború miatti uniós behozatali tilalom alól. A 11. uniós szankciós csomagról szóló tárgyalások során ugyanis Magyarország elérte, hogy a budapesti 3-as metróvonal karbantartásához és felújításához szükséges orosz áruk és szolgáltatások lekerüljenek a behozatali tilalom alá tartozó listáról.
Az Orbán-kormány beavatkozása az orosz metrókocsi-beszerzésbe nem meglepő, hiszen az ügyet kezdetektől a főváros feje felett intézték. Szijjártó Péter külügyminiszter már akkor Moszkvában tárgyalt a felújításról, amikor a 3-as vonalon közlekedő metrókocsik tenderét meg sem hirdették. A kormány nyomására döntött úgy a főváros, hogy új szerelvények vásárlása helyett a régieket újítja fel, amellyel szélesre tárták a kaput az orosz kocsikat eredetileg gyártó cég előtt, hiszen a műszaki dokumentációt eleve ők birtokolták. A vállalkozói szerződés aláírásakor Illés Géza Márton – a Fidesz-közeli háttéremberként nyilvántartott Tombor András akkori ügyvédje – képviselte az orosz céget. Így vásárolt felújítottnak mondott korszerűtlen metrókocsikat a BKV, amelyet azután csapnivaló minőségben, nagy késésekkel szállított le az orosz cég.
A Karácsony Gergely vezette ellenzéki önkormányzat utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel, így örökös piacot biztosíthatunk az orosz cégnek. A per pedig még évekig tarthat- írta a Népszava.
Nyitókép: Tarlós István főpolgármester orosz metrómakettel kép: Népszava
Kapcsolódó anyagok:
3-as metró felújítás: 20 ból 7 liftmentes megálló
Az Orbán-Putyin “metrómutyi”-ra sokadszor fizetünk rá.
Egyre szánalmasabb az orosz metro saga
Elpárologtak Tarlós metró légkondi ígéretei
Fürjes lapáton, az “akadémia hóhéra” felel a kínai kommunista párt budapesti egyeteméért is
Klíma nélküli drága orosz retró az M3 vonalon
Lebukott a budapesti orosz metró mutyi
Metróüzlet paksi árukapcsolással?
Már az orosz metró “selejt” üléseit is javítani kell
Napi 7 millió a veszteglő metrókért
Nem csúszott el a samponos teszten a felújított orosz metró
Orbánék “felújított” metrókocsi mutyija: orosz rulett